Jak napisać tekst na stronę internetową, który odbiorców zamieni w klientów?

Jak napisać tekst na stronę internetową, który odbiorców zamieni w klientów?

Tworząc tekst na stronę internetową zapomnij o wszystkim, czego nauczyli Cię w szkole.

Ludzie nie czytają tekstu na stronie www w taki sam sposób, jaki czytają książkę lub czasopismo. Właściwie użytkownicy już nie czytają. Oni skanują. Wzrok błądzi między linijkami zatrzymując się na przykuwających uwagę. Pamiętaj o tym i zadbaj, by właśnie takie znalazły się na Twojej stronie internetowej.  

Przycisk “wstecz” znajduje się przecież na wyciągnięcie ręki.

Kim są Twoi klienci?

Banalne? Jesteś pewien, że naprawdę znasz swoich klientów?

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak pisać ciekawie i trafnie, musisz poznać ludzi, do których kierujesz swoje słowa. Zapomnij o określeniach “przedsiębiorcy”, “dziennikarze”, “księgowi”. Nie są wystarczające. Tworzą w Twojej głowie jedynie pewien zarys, Ty zaś chcesz mieć obraz w jakości full HD.  

Zdefiniuj, kim jest Twój potencjalny klient. Nadaj mu imię, wiek, zastanów się nad problemami, które rozwiązuje każdego dnia oraz nad wyzwaniami, którym musi sprostać. Czego pragnie, w jaki sposób się relaksuje? Co go ogranicza?

Tekst na stronie internetowej to komunikat dla potencjalnego klienta, nie dla Ciebie. Nigdy o tym nie zapominaj. Dobrze zaprojektowany, angażujący tekst odpowiada na potrzeby, rozwiewa obawy i przekonuje do działania. Czy Twój stworzony jest właśnie w ten sposób?  

Poświęć odpowiednią ilość czasu na tę część pracy nad tekstem. Musisz dobrze się przygotować, tylko wtedy dalszy wysiłek przyniesie oczekiwany rezultat. Każda skuteczna treść zbudowana jest na solidnych fundamentach. Nie pomijaj tego etapu.

Zapomnij o sobie

Lubisz rozmawiać o swojej firmie. O swoich produktach. O swoich usługach.  O ostatnich ulepszeniach i nowo wprowadzonych funkcjach.

Sprzedajesz swój produkt lub usługę, więc o tym musisz pisać, prawda?

Błąd.

W każdym człowieku drzemie egoizm. Czasem ukrywa się głęboko pod powierzchnią, znacznie częściej jednak przebija taflę wody i staje się niezwykle widoczny. Dla każdego z wyjątkiem jego właściciela. 

cytat o copywritingu mówiący jak napisać tekst na stronę internetową

Jedną z najczęstszych pomyłek robionych przez firmy jest nadmierne pisanie o tym, jak wspaniałe są. Przykładowy tekst o firmie jest pełen zalet i obietnic. To zrozumiałe, że chcesz podkreślić osiągnięcia, wyróżnienia i wyjątkowe cechy Twojej organizacji, które sprawiają, że jest tak świetna. Jednak to nie dlatego potencjalni klienci trafili do Twojej witryny. Nie tego chcą się dowiedzieć.

Trudna prawda jest taka, że ​​nikt nie jest zainteresowany Tobą, Twoją firmą ani Twoimi produktami, ponieważ ludzie są zainteresowani tylko sobą. Zanim jednak załamiesz ręce i ze złością zamkniesz okno przeglądarki, zdradzę Ci coś jeszcze.

To nie pozbawia Cię możliwości sprzedaży. Wręcz Ci w niej pomaga.

Mów o korzyściach, nie zaletach

Aby sprzedać swoje produkty, musisz skupić się na korzyściach, jakie dają potencjalnemu klientowi. Wchodząc na Twoją stronę, jedyne o co ludzie dbają, to jak możesz pomóc im rozwiązać ich problemy. Nie każ długo szukać rozwiązań. Schowaj więc urażone ego do kieszeni i przed rozpoczęciem tworzenia treści:

  1. Wypisz zalety Twojego produktu lub usługi.
  2. Każdą zaletę zamień w korzyść dla Twojego klienta.
  3. Zastanów się nad problemami, których pomagasz mu uniknąć lub je rozwiązać.
  4. Rozważ, co może powstrzymywać odbiorcę przed zakupem i jak możesz te bariery przełamać.

To droga do stworzenia treści, które Twój czytelnik pokocha. Treści, którym zaufa. Treści, które sprzedają.

Każdy z tych kroków ma na celu uświadomić Ci, w jaki sposób myśli Twój klient. Zrozumieć, co wpływa na jego decyzje zakupowe, a przede wszystkim, jak mieć na nie realny wpływ.

Bywają projekty, którym jesteś oddany sercem i umysłem. Wtedy nabranie odpowiedniego dystansu może być trudne, czasami nawet niemożliwe. Inna perspektywa pozwala lepiej zrozumieć sposób myślenia klienta, dlatego warto, by do pracy nad tekstami dołączył ktoś niezwiązany emocjonalnie z ich przekazem.

Pamiętaj, że to, co Ty uważasz za wartościowe, niekoniecznie musi być takie dla Twoich odbiorców. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb klientów.

Puste słowa

Pracując z firmami, wielokrotnie spotykałam się z nadużywaniem zgrabnych, nic nie wnoszących zwrotów. “Najwyższa jakość usług”, “zespół najlepszych specjalistów” – co oznacza najwyższa jakość, dlaczego to Twój zespół specjalistów jest najlepszy?

Definiuj, jednocześnie pamiętając o punkcie “zapomnij o sobie”.

Używaj przykładów i porównań, które sprawią, że słowa przestaną być jedynie nic nieznaczącymi wyrazami na ekranie monitora. Odpowiednie teksty tworzą w głowie wyrazisty obraz, przywołują wspomnienia i lekko zapomniane pragnienia: rezonują z odbiorcą.

Ludzie chcą wiedzieć, co masz im do zaoferowania. Oczekują jasnego komunikatu, konkretnych informacji. Jeśli nie znajdą tego u Ciebie, pójdą do konkurencji. Nie będą tracić czasu na czytanie między wierszami.  

Pisanie tekstów na strony internetowe to nie kwestia zapełnienia miejsca ładnie brzmiącymi słowami. Webwriting to skutkująca sprzedażą zdolność łączenia psychologii i empatii.

Nie próbuj brzmieć mądrze, gdy piszesz

Wiele osób uważa, że wysokiej jakości tekst na stronie internetowej musi być wypełniona długimi słowami i branżowym żargonem. Nic bardziej mylnego.

Harvard Business Review w październiku 2016 roku opublikował Stop Trying to Sound Smart When You’re Writing. Używanie skomplikowanych, mądrze brzmiących słów zazwyczaj wywołuje efekt odwrotny do zamierzonego. Zamiast imponować czytelnikom, przytłacza ich. Zamiast wzmacniać markę, szkodzi jej.

Twoja strona internetowa służy do rozmowy z odbiorcami. Jest wizytówką firmy, ma budzić zainteresowanie i zaufanie. Bądź więc autentyczny: pisz, tak jak mówisz.

Chcąc pisać angażująco, musisz zapomnieć o surowej polonistce z liceum. Złożone zdania, finezyjne metafory, szeregi przymiotników – niech powędrują do kosza. Używaj prostych, codziennych zwrotów, którymi posługują się Twoim klienci. Styl pisania używany w prasie papierowej, nie sprawdza się na stronach internetowych. Najskuteczniejsze treści w internecie sformułowane są prostym językiem.

Twoim celem nie powinno być oszołomienie czytelnika bogatym językiem czy przytłoczenie nadmiarem informacji. Twoim zamiarem powinno być skuteczne porozumiewanie się. Pamiętaj, że cierpliwość ma swoje granice, a w internecie niezwykle łatwo znaleźć konkurencyjną rozrywkę dla czytania Twojego tekstu. Nie wywołuj potrzeby jej szukania.

Gdy mówisz do ludzi ich językiem, znacznie chętniej będą czytać i do Ciebie wracać. A właśnie o to chodzi.   

Nadaj stronie cel i charakter

Kojarzysz ten rodzaj stron internetowych, po kliknięciu w które nie masz pojęcia, gdzie właśnie trafiłeś? Niby jest dużo informacji, kolorowe obrazki, przyciski, ale brakuje wspólnego mianownika. Zapytany o zdefiniowanie w 2 słowach celu strony, jedyne, co wydobyłoby się z Twoich ust to “nie wiem”.

Złe strony internetowe mają zbyt wiele miejsc, na których skupia się wzrok czytelników. Nie wiedzą gdzie patrzeć i zagubieni, wracają do listy wyszukiwań Google’a. Znajdą tam kogoś innego, kto również oferuje to, co Ty usiłowałeś im sprzedać.

Przepełnione tekstami strony internetowe, tak skutecznie ukrywają naprawdę ważne informacje, że ludzie rzeczywiście nie są w stanie ich dostrzec.  

Potencjalny klient ma pytania, na które chce dostać odpowiedź. Przejdź więc do rzeczy. Podaj fakty. Zostań jego głównym źródłem informacji, mówiąc o tym, co ma znaczenie.

Jasno zdefiniowany cel strony, nadaje jej rzetelnego wydźwięku. Odbiorca, czasem nieświadomie, zyskuje poczucie, że trafił na osobę lub firmę, która zna się na tym, o czym pisze. To pierwszy krok w stronę zdobycia zaufania, na którym można budować współpracę.

Powiedz klientowi, co ma zrobić

Każda strona powinna kończyć się wezwaniem do działania, tzw. przyciskiem “call to action”. Nie pozwalaj klientowi na zastanawianie się czy zagłębić się w Twoją stronę, czy może szukać kogoś innego.

Zamiast tego wyraźnie powiedz, co powinien zrobić dalej: kliknij link, kup to, czytaj dalej, zapisz się tutaj. Nie bój się powtarzać komunikat kilkakrotnie: na stronach sprzedażowych to jak najbardziej pożądany zabieg. Musisz zapewnić klientowi możliwość łatwego i szybkiego podjęcia decyzji. Bez scrollowania i błądzenia wzrokiem w poszukiwaniu właściwej drogi.

W końcu celem wszystkich elementów na stronie, jest skłonienie klienta do podjęcia działania.

Zatrudnij profesjonalnego copywritera

Zastanów się czy samodzielny copywriting to najlepsza opcja wykorzystania Twojego czasu.

Sprawdź, czy posiadasz umiejętność tworzenia treści, które czytelnika zamieniają w klienta.

90% z matury z języka polskiego, a nawet ukończona polonistyka nie gwarantują zdolności tworzenia treści sprzedażowych. Na perswazyjne, kreatywne, dobrze przemyślane teksty na strony internetowe składa się nie tylko umiejętność poprawnego pisania, ale również marketing i psychologia.

Profesjonalni copywriterzy spędzają setki godzin na doskonaleniu swoich umiejętności. Pisząc, łączą talent, doświadczenie i wiedzę. Wiedzą, co rzeczywiście działa.  

Dobry copywriter na bieżąco śledzi najnowsze trendy, dotyczące dziedzin takich jak SEO czy psychologia kanałów sprzedaży. W końcu jego rolą jest tworzenie skutecznych treści dla Ciebie.  

Prawdopodobnie dla większości klientów pierwszym zetknięciem z Twoją firmą będzie jej strona internetowa. Zaprezentuj się tak, jak chcesz być odbierany. Jeżeli wybierzesz profesjonalnego copywritera, inwestycja w dobry tekst na zamówienie zwróci się wiele razy poprzez przychody ze sprzedaży, którą wygeneruje.

Szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia masz tylko jedną. Zadbaj o skuteczne teksty, które sprawią, że zostanie wykorzystana odpowiednio. Jeżeli nie Ty, zrobi to konkurencja. 

Izabela Aftyka
Biografia

2 comment(s)

Porady bardzo przydatne dla tych, którzy rozpoczynają swoją przygodę z biznesem i nie tylko. Przekaz bardzo konkretny, rzeczowy, pozbawiony „kwiecistych” frazesów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *