Szukaj
Close this search box.

Prowadzenie bloga firmowego – po co i jak robić to dobrze?

Prowadzenie bloga firmowego nie jest dla osób, które marzą o niższych dochodach, mniejszym ruchu na stronie czy ograniczaniu rozwoju swojej marki. Twoi konkurenci mają nadzieję, że do nich należysz. W ten sposób unikniesz bowiem jednej rzeczy: rozwoju swojej firmy.

89% firm uważa, że na przestrzeni kolejnych 5 lat, blogi staną się jeszcze ważniejsze”

I istnieją całkiem solidne podstawy do tego, by sądzić, że się nie mylą.

Skuteczność content marketingu wykres
źródło: business2community.com

Dlaczego ludzie tracą czas na prowadzenie blogów firmowych?

Prowadzenie wartościowego bloga to inwestycja czasowa, z której zwrotu nie otrzymasz pierwszego dnia. Drugiego też nie. I kolejnego również.

Jaka więc motywacja stoi za poświęcaniem swojej energii i czasu na tworzenie bezpłatnych treści? Znam kilka powodów.

1. Pozycja eksperta, darmowy PR, budowanie relacji… na początek

Blog firmowy to scena Twojej firmy, która daje praktycznie nieograniczone możliwości. Nie masz tu limitu czasowego i nie obowiązuje Cię dress code. Od pierwszego słowa do ostatniej kropki sam decydujesz, jak zaprezentujesz markę potencjalnym klientom.

Czy Twoje słowa okażą się dla nich na tyle wartościowe, że zostaną z Tobą na dłużej? Może zechcą się nimi podzielić w mediach społecznościowych? Jaką opowieścią przekonasz ich do swojej firmy i jej wartości? Masz nieograniczone możliwości – wykorzystaj je dla siebie.

2. Blog firmowy to serce content marketingu

Posty w mediach społecznościowych, webinary, publikowane ebooki, szkolenia – sukces tych działań w dużej mierze opiera się na solidnym fundamencie, jakim jest blog.

To tam potencjalni klienci weryfikują Twoją wiedzę i profesjonalizm. Tam nabierają zaufania i tam nawiązują pierwsze relacje. To tam ludzie, którzy mimo że nigdy Cię osobiście nie poznali, zaczynają widzieć w Tobie eksperta.

Blog firmowy to kopalnia wiedzy na temat Twoich odbiorców. Dowiadujesz się, co najchętniej czytają, poznajesz ich opinię, wiesz, jakie mają potrzeby. A stąd już tylko krok do podbicia konwersji.

3. Prowadzenie bloga firmowego a SEO

Dobrze prowadzony blog firmowy ma niebagatelny wpływ na pozycjonowanie strony Twojej firmy w wyszukiwarce. Obszerne, wartościowe treści przygotowane na podstawie analizy swojej branży i potrzeb jej klientów są doceniane przez algorytmy Google’a i windują stronę na wysokie pozycje na liście wyszukiwań. A to pociąga za sobą szereg konsekwencji.

Wyższa pozycja to więcej odwiedzających. Więcej odwiedzających to więcej klientów. Więcej klientów to wyższe zyski. Kalkulacja jest dość prosta.

4. Dla idealistów: trochę zabawy i dużo rozwoju

Świadomość, że każdego tygodnia Twoje słowa czyta określona liczba osób wzbudza poczucie odpowiedzialności. Dokładniej filtruje się swoje myśli, zanim palce zaczną uderzać w klawiaturę.

Rosną wymagania w stosunku do siebie i motywacja, by tworzyć jeszcze lepsze niż dotychczas treści. Rozwijasz więc swoje umiejętności na wszelkich możliwych polach. Im lepszy jesteś, tym większą satysfakcję odczuwasz, a lubiąc to, co robisz, doskonale się przy tym bawisz. Chociaż czasami bywa ciężko.

Ale jeżeli powyższe argumenty Cię nie przekonują, możesz mimo wszystko zapytać…

Czy mój biznes koniecznie potrzebuje bloga firmowego?

Odpowiem więc: to zależy. 😉 Od branży, skali działania i tego, czy chcesz dać się znaleźć w internecie. Blog nie definiuje sukcesu Twojej firmy, ale niewątpliwie pomaga go osiągnąć. Mam na to kilka dowodów:

  • firmy, które prowadzą blogi, otrzymują 97% więcej linków do swoich stron niż firmy bez blogów,
  • świadomość marki – 70% klientów dowiaduje się o firmie poprzez artykuły, a nie reklamy,
  • 77% użytkowników Internetu czyta blogi,
  • firmy z blogami otrzymują średnio 79% więcej zapytań niż firmy bez blogów,
  • przeciętna strona firmowa z blogiem generuje 55% więcej odwiedzin użytkowników niż strony bez blogów.

Prowadzenie bloga firmowego podnosi konwersję

Na wielu stronach przeczytasz, że każdy biznes (a zwłaszcza nieduży) powinien prowadzić blog firmowy. Jeżeli jednak nie zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż w swojej firmie bez dużych wydatków na marketing, możesz go sobie odpuścić.

Prowadzenie bloga firmowego to lokata wysokoprocentowa

Blog firmowy jako forma reklamy w Internecie, reklamy Twojej firmy, ma ogromny potencjał. Nie jest narzędziem krótkoterminowym, ale odpowiednio poprowadzony przyniesie wielokrotny zwrot z inwestycji.

Wielu przedsiębiorców zapomina o planowaniu w perspektywie długoterminowej. Doskonale wiedzą, co zrobią jutro czy w następnym tygodniu, ale nie ma mają pojęcia, gdzie chcą, by ich biznes znalazł się za kilka lat.

Jak zmieniłoby się Twoje nastawienie do prowadzenia bloga firmowego, gdybyś wiedział, że stanie się pasywnym źródłem klientów? Jeden artykuł może wygenerować na Twojej stronie ruch rzędu nawet kilku tysięcy osób miesięcznie. I to miesiąc w miesiąc – przez kolejne kilka lat.

Tylko od Ciebie zależy, czy i jak ten potencjał wykorzystasz.

Przeczytaj więcej o tym, jak pisać artykuły na bloga, które zaczarują odbiorców.

Dlaczego małe blogi pozostają małe?

Na małych blogach, tak samo jak i dużych, pojawiają się treści. Artykuły mają zbliżony poziom. Są urozmaicone grafikami. Brakuje tylko jednego: czytelników.

Mimo że większość przedsiębiorców ma jasno zdefiniowany cel, jaki chce osiągnąć prowadzeniem bloga firmowego (więcej klientów), to nie podejmują oni działań, które mogą ich do niego przybliżyć. Jaki ma bowiem dla firmy sens publikowanie treści bez przeprowadzenia analizy konkurencji, zbadania słów kluczowych czy potrzeb klientów?

W skrócie: jaki ma sens prowadzenie bloga firmowego bez strategii content marketingowej?

W ciągu pierwszych 3 lat działalności upada nawet 9 na 10 firm. I główną przyczyną nie jest tu konkurencja, lecz autodestrukcja. Decyzje podejmowane w oparciu o emocje i domysły, a nie plan.

Stosując content marketing, jak w przypadku każdej innej, źle zaplanowanej reklamy, budżet możesz przepalić. Ale brak strategii w działaniu daje Ci pewność, że właśnie to zrobisz.

Moja rada? Do prowadzenia bloga firmowego podejdź strategicznie

Jeżeli chcesz czerpać zyski z bloga firmowego, nie wrzucaj 3 artykułów „na próbę”, nie zlecaj 20 tekstów „pod SEO” i nie bądź niecierpliwy.

Zamiast tego wyznacz cele i przeanalizuj swoje zasoby. Zacznij od odpowiedzenia na kilka prostych pytań.

Czy jestem w stanie sam (lub ze swoim zespołem) opracować skuteczną strategię content marketingową?

Jeśli nie, to kto może mi w tym pomóc?

Czy potrafię ją wdrożyć?

Jaki jest pierwszy krok, który muszę wykonać?

Kogo, w razie potrzeby, mogę poprosić o radę?

I działaj. Bez stresu, niepewności i chaotycznych decyzji. Bez porażki.

A na dobry początek mam dla Ciebie kilka sprawdzonych porad na temat prowadzenia bloga firmowego. Trzymaj się ich, a zapewnisz sobie dobry start!

Jak prowadzić bloga firmowego?

Kojarzysz ten specyficzny rodzaj podekscytowania na myśl o nowym projekcie? Masz dużo zapału i ambitne plany – po prostu nie możesz doczekać się ich realizacji. Gdy jednak przychodzi moment, w którym zaczynasz działać, stopniowo zapał opada. W efekcie po pewnym czasie porzucasz swój pomysł.

Prowadzenie bloga firmowego może być jednym z takich projektów. I niestety, dla wielu osób jest. Teraz zadbamy, abyś Ty nigdy nie stał się jedną z nich.

Nie będę poruszała technicznych aspektów content marketingu, ponieważ wbrew pozorom to nie one sprawiają najwięcej problemów. O niektórych z nich przeczytasz  w artykule na temat UX copywritingu. Najtrudniejsze w prowadzeniu bloga jest regularne publikowanie ciekawych treści i zaangażowanie czytelników. Brak motywacji, wymówki – po pierwszych kilku tekstach zaczyna się zwyczajnie „nie chcieć”. Zazwyczaj nie widać jeszcze wtedy efektów działań, ponieważ blog firmowy to inwestycja długoterminowa – pamiętasz?

Ale do rzeczy. Oto kilka porad, które pomogą Ci w pisaniu.

1. Przygotuj listę tematów

Czyli plan na 5-10 tekstów, które w następnej kolejności mają pojawić się na stronie. Brak pomysłu na artykuł to najłatwiejsza wymówka, by odpuścić sobie pisanie bloga firmowego. Wyeliminuj ją na starcie. 😉

Zastanów się, jakie treści będą interesujące dla Twoich potencjalnych klientów. Jeżeli prowadzisz biuro księgowe, a Twoi obecni klienci to „młodzi” przedsiębiorcy, stwórz serię artykułów na temat zakładania firmy. Pokaż, że potrafisz wyjaśnić im w sposób prosty i zrozumiały wszelkie biurokratyczne zawiłości. Gdy zobaczą, że mówisz „ich językiem”, jak myślisz, do kogo zgłoszą się po pomoc księgową?

Plan na artykuły pozwoli Ci pracować z większą intencjonalnością. Nigdy nie zaczynasz z pustą kartką: wiesz o czym i dlaczego chcesz napisać. Nie tracisz energii na szukanie tematu, ponieważ bariera „pomysłu na tekst” już dawno została złamana.

2. Ustal stały dzień na publikację tekstów

Jak prowadzić bloga? Regularnie. Wtorek, czwartek, sobota – nie to jest najistotniejsze. Przede wszystkim przyzwyczaj swoich odbiorców do regularności: publikuj teksty w określony dzień (lub dni) tygodnia. Możesz przygotować kalendarz, który pomoże Ci trzymać się wcześniejszych założeń.

Pozwól im „spodziewać się” informacji od siebie. Powoli przywiązuj ich do swojej marki, aż w końcu zaczną wyczekiwać kolejnych tekstów. Dobry content marketing uzależnia. 🙂

Prowadzenie bloga firmowego może bazować na różnych kategoriach wpisów, np. na temat oferowanych produktów, branżowych ciekawostek czy zrealizowanych projektów (w formie case study). Teksty mogą pojawiać się w formie merytorycznych poradników lub ciekawych wywiadów – masz zupełną dowolność. I tylko jedno zadanie: zaangażować i przekonać czytelnika.

3. Napisz teksty „na zapas”

Przynajmniej kilka. Choroba, nagły wyjazd, sprawy rodzinne – możesz zwyczajnie nie mieć czasu na to, by tydzień w tydzień pisać na bieżąco. A regularność lubią nie tylko czytelnicy, ale też wyszukiwarki. Ale o tym parę słów za chwilę.

4. Optymalizuj artykuły z bloga

Jeżeli chcesz trafić do szerokiego grona odbiorców i pozyskiwać ruch organiczny z Google’a, nie masz wyjścia: musisz zainteresować się optymalizacją tekstów. Możesz zlecić to komuś lub zagłębić się w temat samodzielnie. Obecnie istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci przygotować tekst zgodnie z zasadami SEO copywritingu. Do znalezienia słów kluczowych dla swojej branży wykorzystaj np. bezpłatny Planer słów kluczowych.

Prowadzenie bloga firmowego bez optymalizacji tekstów oczywiście jest możliwe. Tylko to trochę tak, jak chodzenie po obcym mieście bez mapy w poszukiwaniu konkretnej restauracji: wiesz, że gdzieś jest, ale nie masz pojęcia, jak do niej dotrzeć. Google to miasto, a w restauracji czekają potencjalni klienci. 😉 Dlatego jeżeli zależy Ci na efektywności swoich działań – nie rezygnuj z optymalizacji.

5. Dziel się tym, co robisz

Pozwól, by inni dowiedzieli się o Tobie i Twojej firmie. Marketing w social media to dobry sposób na przyciągnięcie pierwszych czytelników i złapanie dodatkowej motywacji do prowadzenia bloga firmowego. Sama wiem, że zwykły „lajk” czy krótki komentarz mogą skutecznie podbudować zapał do działania. Zwłaszcza, gdy dopiero startujesz.

Udostępniaj swoje artykuły na branżowych grupach lub w komentarzach pod postami na powiązane z Twoją firmą tematy. Wywołuj dyskusje, starając się zaangażować innych użytkowników. To pierwszy krok do nawiązania relacji z odbiorcami.

6. Analizuj ruch w Google Analytics

Google Analytics służy w dużym uproszczeniu do analizy ruchu na Twojej stronie. Możesz sprawdzić, jakie teksty są najchętniej czytane, a które pomijane. Po jakich słowach kluczowych odnajdują Cię odbiorcy i jak dużo czasu spędzają na czytaniu Twojego bloga firmowego.

Mając dostęp do tych danych, możesz tworzyć skuteczniejsze, lepsze teksty. W ten sposób wygenerujesz dodatkową wartość nie tylko dla swoich czytelników, ale też dla siebie. Postawisz kolejny krok w stronę budowania relacji opartej na zaufaniu – walucie przyszłości.

Na późniejszym etapie o to, jak prowadzić bloga, możesz też zapytać swoich czytelników. W artykułach zachęcaj ich do zostawienia komentarza, pytaj o zdanie i propozycje kolejnych tematów – pozwól im się zaangażować.

Prowadzenie bloga firmowego wymaga czasu i energii. Przypadkowy content marketing właściwie nie istnieje – do skutecznego działania potrzebujesz przemyślanej strategii. W Copywriting Biznesowy potrafimy projektować przyciągające klientów blogi firmowe. Dowód..? Twoja obecność na tej stronie. 😉

Jeżeli chcesz przyciągać swoich klientów tak, jak my przyciągnęliśmy tutaj Ciebie, napisz do nas! Opowiedz o swoim biznesie i zapytaj o ofertę prowadzenia bloga firmowego.

Oferta nie działa? Zmień to!

Podnieś skuteczność swojej oferty w kilka chwil

Bezpłatnie pobierz gotową checklistę, dzięki której: 

  • dowiesz się, co i dlaczego powinno znaleźć się w Twojej ofercie,
  • sprawdzisz, czy Twoja oferta jest kompletna,
  • dowiesz się, jakie zmiany wprowadzić, by Twoja oferta skuteczniej przekonywała klientów.

Cześć!

W Copywriting Biznesowy łatamy sprzedażowe dziury, zmieniając odbiorców w płacących klientów: tworzymy strategie komunikacji oraz skuteczne treści. Na blogu chętnie podpowiadamy, jak przekuć słabo konwertujące teksty w dochodowe narzędzia marketingowe. Zostań na dłużej!

Skuteczna oferta? Sprawdź swoją!

Pobierz checklistę 15 kluczowych elementów zyskownej oferty!

Podobał Ci się ten tekst?
Przeczytaj też:

audyt copywriting

Jak przygotować plan contentowy na blog firmowy z pomocą AI?

Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję znacząco ułatwiły działania marketingowe, takie jak np. proces tworzenia content planu. Jak zmieniły one podejście do strategii treści i czy dzięki nim można pisać artykuły na blog firmowy, które będą chcieli czytać przede wszystkim ludzie? Sztuczna inteligencja w content marketingu — nowe wyzwania i możliwości Sztuczna

Jak znaleźć świetnego copywritera? Gdzie go szukać? 6 skutecznych porad

Decyzja zapadła: potrzebujesz świetnych treści, a więc i osoby, która je stworzy. Tylko jak znaleźć copywritera, który napisze dobre teksty? Takie, które przyniosą realne efekty, zamiast rozczarowań i straty pieniędzy?  Przygotowałam konkretne porady, które znacznie ułatwią Ci to zadanie. Zobacz, gdzie szukać copywritera i jak z tłumu kandydatów wybrać tego

Komunikacja marki w czasie pandemii

Skuteczna komunikacja marki w obliczu pandemii. Część I: najczęstsze błędy komunikacyjne i nowe potrzeby odbiorców

Większość firm boleśnie odczuwa lub już niebawem zacznie odczuwać biznesowe skutki pandemii COVID-19. Z powodu obostrzeń związanych z bezpieczeństwem, prowadzenie biznesu stało się znacznie trudniejsze, a w niektórych przypadkach nawet niemożliwe. W wyniku kryzysu doszło również do zmiany potrzeb klientów oraz ich zachowań zakupowych, co sprawia, że ustalona wcześniej i

Skuteczna oferta? Sprawdź swoją!
Pobierz checklistę 15 kluczowych elementów zyskownej oferty!