SEO copywriting i teksty do pozycjonowania – zwiększ widoczność w sieci

Kiedy już założysz firmę, a następnie jej stronę, marzysz o możliwie najszerszym rozpropagowaniu swojej obecności w sieci. Zależy Ci na wysokiej pozycji w wyszukiwarkach i zainteresowaniu tych odbiorców, którzy faktycznie poszukują usług lub produktów, jakie oferujesz. Drogami do realizacji podobnych celów są przede wszystkim SEM i SEO.

SEM to marketing w wyszukiwarkach internetowych. Składają się na niego zarówno aktywności płatne (np. kupowanie reklam i obarczone kosztami kliknięcia w linki), jak i bezpłatne. Wśród tych bezpłatnych znajduje się SEO. Oczywiście, jeżeli zapłacisz komuś za działania SEO, automatycznie staną się one dla Ciebie płatne, ale tutaj rozważamy wyłącznie kwestię zaangażowania wyszukiwarki. Aby zainteresować ją naszymi reklamami, musimy zapłacić. Aby zainteresować ją naszą dobrze zoptymalizowaną stroną już nie.

Strategie SEM i SEO to bardzo rozległy temat rozgałęziający się na wiele różnych zjawisk. W tym artykule skupię się jednak na jego solidnym wycinku, czyli SEO copywritingu, będącym w moich oczach podstawą dla każdego, kto chciałby zwiększyć widoczność swojej strony w wyszukiwarkach.

Ten przewodnik przeprowadzi Cię przez proces badania słów kluczowych oraz 3 etapy pisania. Pomoże Ci również stworzyć czytelne i przyjazne artykuły, których potrzebuje Twoja strona internetowa.

SEO copywriting – dlaczego jest taki ważny?

Wyszukiwarki typu Google chcą służyć swoim klientom. Ich misją jest indeksowanie wszystkich informacji na świecie i uczynienie ich powszechnie dostępnymi. Oprócz tego pragną oczywiście zarabiać pieniądze, ale by to osiągnąć, muszą być użyteczni dla jak największej grupy, więc…  możemy się chyba zgodzić, że Google chce pokazać ludziom najlepsze wyniki (utrzymując przy sobie odbiorców, zachęca inwestorów). Jeśli Twoja strona jest najlepsza nawet na niszowym rynku, Google i tak chce, aby znalazła się wysoko w wynikach wyszukiwania. Ty możesz mu pomóc (i pomóc sobie), właśnie dzięki SEO copywritingowi.

Grunt pod teksty do pozycjonowania

Mowa tutaj oczywiście o Twojej stronie internetowej. Celem SEO copywritingu jest przyciągnięcie czytelników poprzez publikację przemyślanych treści. Na tym będziemy się skupiać, ale musisz wiedzieć, że nie wykorzystasz w pełni tej strategii, jeżeli nie zadbasz o techniczną stronę swojej witryny. Roboty wyszukiwarek oceniają nie tylko artykuły, które znajdą pod adresami www, ale też szybkość ładowania się strony, poprawność kodu czy językową jednolitość (jeżeli mieszasz na stronie różne języki, roboty nie wiedzą komu pokazywać Twój adres).

Z drugiej strony mamy czynnik ludzki. Nawet najchętniej klikana strona może nie generować zysków, jeżeli jest estetycznie nieprzyjazna, a poruszanie się po niej  wyjątkowo skomplikowane. SEO copywriting ma przyciągnąć do Ciebie właściwych odbiorców, ale niekoniecznie ma już moc ich zatrzymywania. Pamiętaj więc, że nawet jeżeli sumiennie wdrożysz wszystkie podpowiedzi z tego artykułu, ale nie zadbasz o inne aspekty witryny – efekty będą marne.

Weź też pod uwagę częste rozbieżności między oczekiwaniami robotów wyszukiwarek, a ludźmi. To, czego chce technologia, nie zawsze jest atrakcyjne dla człowieka. Dbaj o to, by przygotowywane przez Ciebie treści karmiły nie tylko technologię, ale też oczekiwania odbiorców.

Jak napisać najlepszy tekst do pozycjonowania?

SEO copywriting, podobnie jak pisanie innych tekstów, wymaga pracy. Na szczęście talent nie jest tu obowiązkowy. Nie wszyscy możemy być jak Stephen King czy Haruki Murakami, ale po niewielkim przeszkoleniu, każdy powinien być w stanie napisać przyzwoity tekst SEO.

Pierwszy krok w kierunku zadowalającej treści pozycjonującej ma niewiele wspólnego z pisaniem – najpierw musisz zdecydować, o czym będziesz pisał. Z jednej strony chodzi tutaj o tematy, które interesują Ciebie i mogą zajmować Twoich odbiorców, ale z drugiej strony pulę tę zawęzi kwestia słów kluczowych. Będziesz musiał użyć tych specyficznych fraz, na podstawie których wyszukiwarki decydują, czy coś będzie dla człowieka wartościowe, czy nie.

Skąd wiedzieć, jakie hasła są ważne? W pewnym sensie to Ty o tym decydujesz. Prawidłowe badanie słów kluczowych składa się z tych trzech kroków:

Krok 1: Określ swój cel

Zanim rozpoczniesz badania słów kluczowych, pomyśl o swojej misji. To właśnie ona sprawia, że wyróżniasz się z tłumu. Formułując ją, powinieneś rozważyć między innymi pytania: kim jestem i o czym jest mój blog? Co czyni go wyjątkowym? Koniecznie zapisz swoje przemyślenia.

Krok 2: Sporządź listę odpowiednich słów kluczowych

Po sformułowaniu konkretnego celu, można rozpocząć tworzenie listy wszystkich terminów (słów kluczowych), które powinny znaleźć się na Twojej stronie internetowej. Gdy misja jest jasna, nie powinieneś mieć kłopotów z wymyślaniem odpowiednich haseł, dostosowanych do Twojej niszy i jej unikalnych cech. Będą to słowa kluczowe prowadzące do znalezienia Cię w sieci.

Aby wymyślić dobre frazy, trzeba wejść do głowy potencjalnych odbiorców. Co najprawdopodobniej wpisaliby w wyszukiwarkę, by Cię odnaleźć? Pomyśl również o kombinacjach i odmianach tych terminów. Pamiętaj, że wymyślone przez Ciebie hasła nie mogą być zbyt ogólne. Rynek jest już bardzo nasycony i pod hasłami takimi, jak „sklep z butami” czy „pomysły na prezent” ulokowano już ogrom stron internetowych.  W znalezieniu odpowiednich fraz pomogą Ci też ogólnodostępne narzędzia, takie jak Planer słów kluczowych czy Semstorm.

Zastosuj zasadę długiego ogona i poświęć uwagę precyzyjnym hasłom. Jeżeli np. sprzedajesz pomidory, skup się na ich odmianach i pochodzeniu. Zamiast pozycjonować frazę „pomidory”, postaw na „pomidory pelati” albo nawet „pomidory pelati z Włoch” czy „bio pomidory pelati z Włoch” – w zależności od Twojego asortymentu i klientów.

Krok 3: Skonstruuj strony docelowe SEO

Ostatnim etapem badania słów kluczowych jest stworzenie stron docelowych dla szerokich słów kluczowych, dzięki którym chcesz, by Cię odnaleziono. Strona docelowa powinna być dostosowana do odwiedzających, którzy znajdą Twoją witrynę poprzez konkretną frazę. Może to być dedykowana zakładka lub blog zoptymalizowany dla danego hasła. Upewnij się, że odwiedzający mogą poruszać się po całej witrynie, niezależnie od tego, jak do niej trafią.

To oczywiście jeszcze nie koniec. Kiedy masz już strony SEO, czas na zapełnienie ich odpowiednimi treściami z węższymi frazami kluczowymi. Treściami tymi powinny być wartościowe merytorycznie artykuły, powiązane tematem z Twoją działalnością i wybranym hasłem dla wyszukiwarki.

Trzy fazy pisania tekstu do pozycjonowania

Proces pisania SEO składa się z trzech etapów: przygotowania, pisania i poprawiania (lub edycji).

Faza 1: Przygotowanie tekstu

Artyści mogą pozwolić sobie na różnorodne strategie. Jedni pisarze zarzekają się, że piszą spontanicznie, inni mówią, że mają tylko punkt wyjścia. Copywriter przed rozpoczęciem pisania musi zbudować szkielet artykułu. Zanim położysz palce na klawiaturze, poświęć trochę czasu i pomyśl o tym, co zamierzasz napisać. Odpowiedz sobie na pytania:

  • Jaki jest cel Twojego artykułu?
  • Jakie jest kluczowe pytanie, na które chcesz odpowiedzieć?
  • Kim jest twoja publiczność?
  • Jakich informacji potrzebujesz, aby Twój tekst miał wartość merytoryczną?
  • Jaka będzie struktura Twojego artykułu?

Szczególnie dużo uwagi polecam Ci poświęcić ostatniemu podpunktowi. Jest z nim bowiem trochę tak, jak z estetyką samej strony. Na początku dowiedziałeś się, że nawet najlepsze SEO nie pomoże Ci w konwersji, jeżeli wygląd witryny odstraszy użytkownika. Struktura artykuły jest takim wyglądem strony. Jeśli Twoja treść ma przejrzystą strukturę, masz większe szanse na dobre miejsce w rankingu Google. Poza tym pomoże czytelnikowi zrozumieć główne punkty artykułu.

Posty o przejrzystej strukturze będą również skutkować wyższymi konwersjami na Twojej stronie internetowej. Masz większe szanse, że Twoi goście będą kupować produkty lub wrócą na Twoją stronę internetową, jeżeli będzie im się dobrze przyswajało podaną przez Ciebie treść.

Faza 2: Pisanie tekstu

Na początek niespodzianka. Ta część konstruowania tekstu zajmuje jedynie około 20% całkowitego czasu spędzonego na artykule. Szaleństwo, prawda?

Najważniejszą wskazówką dla tej fazy SEO copywritingu jest… pisanie. Nie skupiaj się zbytnio na pierwszym zdaniu. Bardzo często sprawia ono kłopot i negatywnie nastraja do całości działania, a przecież można pomyśleć nad nim później. Po prostu pisz to, co czujesz, że powinieneś przelewać na wirtualny papier, a detalami zajmiesz się w kolejnej fazie, czyli poprawianiu tekstu. Także w przypadku, gdy napisane przez Ciebie zdanie nie jest poprawne gramatycznie lub brzmi niewygodnie, ale w tej chwili nie wiesz, jak je zmienić – idź dalej i nie martw się. W fazie pisania ważne jest, aby pozostać w ciągu.

Pamiętaj też, by trzymać się wcześniej skonstruowanego szkieletu. Rozpocznij każdy akapit od najważniejszego zdania i pozwól mu się poprowadzić. Czytelnicy powinni być w stanie zrozumieć przesłanie artykułu, czytając tylko pierwsze zdania paragrafów. Odpowiednie początki akapitów ułatwią też czytelnikowi ewentualne powracanie do wybranych fragmentów artykułów.

Faza 3: edycja tekstu

Przeczytaj swój tekst kilkukrotnie i za każdym razem zadawaj sobie pytania. Co Ci w nim nie pasuje, które wątki rozwinięte są niewystarczająco, a jakie zbyt obszernie. Czy wywód jest klarowny? Czy styl sprawia, że chcesz czytać dalej, czy może koszmarnie Cię nudzi? Czy zdania w akapicie są przedstawione w logicznej kolejności?

Możesz rozpocząć tę fazę, czytając swój tekst na głos. Skoncentruj się na pisowni słów i przeformułowaniu niewygodnych partii. Upewnij się, że zdania są poprawne gramatycznie i nie mają zbyt skomplikowanej budowy.

Warto również sprawdzić nagłówki i podtytuły. Sprawdź, czy słowo kluczowe, na którym się skupiasz, znajduje się w jednym z tych nagłówków i podtytułów. Jednocześnie równie ważne jest, aby nagłówki jasno wskazywały czytelnikom, czego mogą spodziewać się w danym fragmencie.

Po edycji tekstu należy poprosić ludzi o opinię na jego temat. Informacja zwrotna pozwala na potwierdzenie, że zaplanowane przekazy faktycznie znajdują się w artykule. Fantastycznie, jeżeli wśród osób, którym damy nasz tekst, uwzględnimy korektora. Nawet najciekawsze merytorycznie teksty bowiem, gdy pełne są błędów i literówek, mogą zostać zignorowane przez czytelników.

Wnioski

Niektórzy ludzie są naturalnymi pisarzami i nie potrzebują żadnych wskazówek dotyczących tworzenia tekstów jako takich. Potrafią zatrzymać przy sobie czytelników już po pierwszym spotkaniu z ich artykułami. Talent do tworzenia zdań nie jest jednak w świecie treści do pozycjonowania najważniejszy. Copywriting bowiem to kompromis pomiędzy atrakcyjnością podania tekstu, jego wartością merytoryczną i szeregiem zasad formalnych – z umiejętnym dobieraniem słów kluczowych na czele.

Jeżeli zależy Ci na artykułach, które zwiększą Twoją widoczność w sieci, zacznij od planowania. Przyjrzyj się swojej firmie i produktom, przeanalizuj strategię konkurencji, znajdź swoją niszę na rynku i zastanów się, jak mogliby do niej dotrzeć potencjalni zainteresowani. Dopiero wtedy stwórz długą listę potencjalnie skutecznych haseł kluczowych, wybierz z niej te najlepsze i starannie zaplanuj atrakcyjne dla odbiorców treści z ich wykorzystaniem. A potem? Nie spoczywaj na laurach i aktywnie (pisząc regularnie i poszerzając zbiór fraz) czekaj. Wszystko, co wartościowe wymaga przecież czasu. Jeżeli się nie poddasz, wkrótce zobaczysz wymierne efekty.

Zobacz też:
Jak napisać artykuł, który zaczaruje odbiorców
Jak zwiększyć sprzedaż? 6 copywriterskich trików
Jak tworzyć dobre nagłówki reklamowe? 18 pomocnych wskazówek

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do newslettera. Ja też nie lubię spamu, dlatego wysyłam tylko wartościowe maile – raz na kilka miesięcy.

Przeczytaj też: