Decyzja zapadła: potrzebujesz świetnych treści, a więc i osoby, która je stworzy. Tylko jak znaleźć copywritera, który napisze dobre teksty? Takie, które przyniosą realne efekty, zamiast rozczarowań i straty pieniędzy?
Przygotowałam konkretne porady, które znacznie ułatwią Ci to zadanie. Zobacz, gdzie szukać copywritera i jak z tłumu kandydatów wybrać tego naprawdę wartościowego.
Spis treści
Gdzie szukać i jak znaleźć dobrego copywritera?
Znalezienie dobrego copywritera jest jak szukanie igły w stogu siana. Rynek pęka w szwach od osób, które potrafią uderzać palcami w klawiaturę – i z chęcią wezmą od Ciebie za to pieniądze.
Tylko że copywriting nie polega po prostu na pisaniu, lecz generowaniu konkretnych efektów dla Twojego biznesu. Samozwańczy copywriterzy tego nie wiedzą, ale na szczęście Ty – już tak. Dzięki temu łatwiej będzie Ci odsiać laików od specjalistów, a tym samym nawiązać współpracę z kompetentną osobą – za chwilę wyjaśnię, jak to zrobić.
Wymarzonego copywritera możesz znaleźć na kilka sposobów. Który okaże się najlepszy dla Ciebie? To zależy od Twoich celów oraz ilości czasu, pieniędzy i motywacji.
Poniżej przygotowałam zestawienie miejsc, w których możesz szukać copywritera dla swojej firmy. Przejrzyście opisałam wady i zalety każdego z nich oraz przygotowałam wskazówki, które pomogą Ci zdecydować, kogo właściwie potrzebujesz.
Grupy na Facebooku
Na Facebooku zobaczysz mnóstwo ofert twórców treści. Możesz też sam zamieścić swoje ogłoszenie na grupach takich jak:
Łącznie jest tam prawie 50 000 osób, więc dostaniesz mnóstwo odpowiedzi, wiadomości prywatnych i linków do stron www. Wszyscy walczą o Twoją uwagę, więc zaczynają się licytacje czy przekonywanie o swojej wyższości nad konkurencją.
Czasami wygląda to, jak rzucanie się wygłodniałych hien na smakowity kąsek w postaci Twojego zlecenia. 😉 W takiej sytuacji ciężko o rzetelność i realizację Twoich celów.
Jednak czy grupy na Facebooku to samo zło? Myślę że nie – pod warunkiem, że masz dużo czasu i energii. Zobacz poniższe zestawienie.
Plusy | Minusy |
---|---|
Bardzo szybko dostaniesz dużo zgłoszeń (niestety większość niskiej jakości) | Wiele osób bez kompetencji, z małym lub zerowym doświadczeniem |
Dostęp do copywriterów z różnymi specjalizacjami w jednym miejscu | Duże ryzyko rozczarowania i nawiązania współpracy z nierzetelną osobą. Niektórzy copywriterzy przyjmują zlecenia, po czym milkną i nie odpowiadają na wiadomości. |
Łatwo znaleźć copywriterów oferujących niższe stawki | Wielu copywriterów nie wystawia faktur VAT |
Ze względu na ilość zgłoszeń potrzebujesz dużo czasu na ich przejrzenie | |
Dużo wiadomości od nieznajomych na prywatnym komunikatorze | |
Trudniej znaleźć copywritera, który doradzi w doborze odpowiednich tekstów |
Skorzystaj, jeśli:
- goni Cię czas i szukasz kogoś, kto szybko zrealizuje Twoje zlecenie,
- chcesz szybko otrzymać wiele różnorodnych ofert wraz z przykładowymi wycenami,
- Twój projekt jest krótki i prosty,
- Szukasz copywriterów, którzy stawiają swoje pierwsze kroki w pisaniu.
Zrezygnuj, jeśli:
- cenisz sobie prywatność i chcesz uniknąć przepełnionej skrzynki na Messengerze,
- nie masz jasno określonych potrzeb i wytycznych do tekstów,
- masz trudność ze wstępną selekcją copywriterów i odróżnieniem dobrych oraz złych treści.
O LinkedInie mówi się “drugi Facebook, ale dla biznesu”. I jest w tym sporo racji. Dla Ciebie to dobra wiadomość, bo pojawia się tam coraz więcej specjalistów – w tym copywriterów.
Dzielą się wiedzą i angażują w dyskusje, stwarzając Ci okazję do zapoznania się z ich umiejętnościami oraz podejściem do współpracy. Sam LinkedIn również daje Ci gotowe narzędzie do znalezienia dobrego copywritera – rozbudowaną, precyzyjną wyszukiwarkę. Gdy jakaś osoba Cię zainteresuje, możesz wysłać do niej bezpośrednią wiadomość.
Potrzebujesz więcej możliwości? Napisz post z prośbą o polecenie Ci odpowiedniej osoby do współpracy – ktoś z Twojej sieci kontaktów na pewno odpowie.
Plusy | Minusy |
---|---|
Łatwość dotarcia do copywriterów polsko i obcojęzycznych | Proces szukania copywritera może być dłuższy |
Profile na Linkedin spełniają rolę wizytówek, portfolio i CV - możesz szybko i prosto zweryfikować doświadczenie oraz umiejętności copywritera | W darmowej wersji ograniczona liczba darmowych wiadomości do osób, których nie masz w swojej sieci kontaktów |
Polecenia i rekomendacje przedsiębiorców oraz pracowników | Niewiele osób pisze na własnych profilach o zasadach współpracy i cenach, wymaga to dodatkowej komunikacji |
Możesz opublikować ofertę pracy | Duży wkład pracy, jeśli nie masz aktywnego profilu: skuteczna działalność na Linkedinie wymaga zbudowania profesjonalnego wizerunku i jakościowej sieci kontaktów |
Dostęp do profesjonalnych copywriterów, którzy znają się na biznesie i marketingu |
Skorzystaj, jeśli:
- masz aktywny profil na LinkedIn i stale rozbudowujesz swoją sieć kontaktów,
- szukasz copywritera z polecenia lub twórcy treści, który zna się na biznesie i marketingu,
- potrzebujesz doświadczonego copywritera do większego projektu lub stałej współpracy,
- chcesz szybko sprawdzić doświadczenie, umiejętności oraz referencje konkretnej osoby,
- jesteś otwarty na rozmowę i negocjacje.
Zrezygnuj, jeśli:
- masz mało czasu i potrzebujesz kogoś, kto napisze teksty na już,
- zależy Ci na jak najniższej cenie,
- szukasz osoby początkującej, która będzie zainteresowana stażem.
Wyszukiwarka internetowa
Pamiętaj o jednym z najprostszych sposobów na znalezienie copywritera: wyszukiwarce Google. Wiele doświadczonych osób, które są w copywritingu od dawna, ma swoje strony internetowe i blogi firmowe. A skoro trafiłeś do nich prosto z Google, to znaczy, że dbają o jakość swoich treści i chętnie dzielą się wiedzą.
Przeglądając stronę www, możesz spokojnie przeczytać teksty w portfolio, zobaczyć, czy copywriter pisze przekonująco i czy odpowiada Ci jego podejście do biznesu oraz do pisania.
Warto też sprawdzić rekomendacje klientów, z których dowiesz się, co o współpracy z daną osobą myślą inni przedsiębiorcy. Plus tego rozwiązania jest taki, że nie musisz czytać 70 wiadomości od nieznajomych na Facebooku, bo od razu kontaktujesz się z copywriterem, z którym współpraca wydaje Ci się obiecująca.
Plusy | Minusy |
---|---|
Masz dostęp do portfolio copywritera i możesz zweryfikować, jak pisze i w jaki sposób buduje swój wizerunek | Duży wkład pracy i konieczność przejrzenia wielu stron |
Łatwo znajdziesz freelancerów, którzy wystawiają faktury VAT | Mała możliwość zawężenia opcji wyszukiwania, gdy szukasz copywritera specjalizującego się w wąskiej tematyce, możesz korzystać tylko ze słów kluczowych w wyszukiwarce |
Informacje o doświadczeniu, ofercie, cenach, zasadach współpracy i rekomendacjach innych klientów w jednym miejscu | Ryzyko mylnego pierwszego wrażenia. Niektórzy copywriterzy dobrze piszą o swoich usługach, ale gorzej radzą sobie z treściami dla klientów. |
Weryfikujesz na ile copywriter zna się na SEO: jeśli jego teksty są widoczne w wyszukiwarce, to znaczy, że dobrze je optymalizuje | Nie każdy dobry copywriter będzie miał własną stronę internetową. Niektórzy dostają zlecenia tylko z poleceń. |
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że znajdziesz rzetelną osobę. Copywriterzy mający strony internetowe często tworzą je pod własnym nazwiskiem i od lat pracują na swój wizerunek. | |
Zazwyczaj możesz błyskawicznie skontaktować się z copywriterem - większość osób udostępnia na stronie numer telefonu |
Skorzystaj, jeśli:
- masz więcej czasu, żeby aktywnie szukać współpracowników,
- chcesz zlecić copywriterowi większe zlecenie lub szukasz partnera do stałej współpracy,
- zależy Ci na copywriterze, który prowadzi własną firmę i wystawia faktury VAT,
- cenisz sobie profesjonalne podejście i bezpośredni kontakt z copywriterem.
Zrezygnuj, jeśli
- zależy Ci przede wszystkim na najniższej cenie,
- potrzebujesz tekstów na wczoraj i nie masz czasu na szukanie, czytanie i dogadywanie formalności.
Platformy ze zleceniami dla copywriterów
Wielu copywriterów jest również na dedykowanych platformach copywriterskich, takich jak GoodContent, Textbroker czy Textbookers. Niestety królują tam głodowo niskie stawki, więc raczej nie znajdziesz w tych miejscach profesjonalistów. Na platformach rejestrują się przede wszystkim osoby bez doświadczenia i bez portfolio, aby złapać tam pierwsze zlecenia.
Plusy | Minusy |
---|---|
Niskie ceny tekstów. | Niska jakość tekstów i duże ryzyko rozczarowania. |
Szybkie i proste dodawanie zleceń. | Duże prawdopodobieństwo, że teksty będą nienaturalnie napisane i nasycone sztucznie brzmiącymi słowami kluczowymi. |
Krótkie terminy realizacji. | Konieczność rejestracji. |
Nie musisz martwić się formalnościami i bezpośrednio dogadywać się z copywriterem. | Portale pobierają prowizje. Copywriter nie otrzymuje pełnej kwoty, którą płacisz za tekst. |
Platformy często dbają o interes zleceniodawcy, więc masz pewność, że nawet jak jeden copywriter nie odda tekstów w terminie, to napisze je ktoś inny. | Różne kryteria i sposób działania platform, nie zawsze masz kontrolę, kto pisze Twój tekst. |
Skorzystaj, jeśli:
- potrzebujesz wielu tekstów, a ich jakość jest dla Ciebie drugorzędna,
- zależy Ci na prostych tekstach na zaplecza, które będą nasycone słowami kluczowymi,
- niska cena jest dla Ciebie najważniejszym kryterium,
- chcesz otrzymać pierwsze teksty w ciągu 24h,
Zrezygnuj, jeśli
- szukasz jakościowych i naturalnych tekstów,
- chcesz wiedzieć, kto dla Ciebie pisze, mieć bezpośredni kontakt i przestrzeń na dogadywanie warunków,
- nie wiesz jakich tekstów potrzebujesz do rozwoju biznesu i zależy Ci na profesjonalnej poradzie.
Portale ogłoszeniowe
Copywritera możesz szukać także na portalach ogłoszeniowych. Masz do wyboru 2 rodzaje:
- portale ogłoszeniowe dedykowane freelancerom, np. Oferia, Useme, Freelanceria
- ogólne portale ogłoszeniowe, takie jak OLX czy Gumtree
W przeciwieństwie do platform, tutaj łatwiej znajdziesz copywritera z doświadczeniem. Na portalach dedykowanym freelancerom otrzymasz też więcej zgłoszeń/ będzie więcej ofert niż na ogólnych.
Plusy | Minusy |
---|---|
Łatwa dostępność. Z niektórych portali z pewnością korzystasz na co dzień, na innych możesz założyć konto. | Czasami szukasz igły w stogu siana. Musisz przejrzeć wiele zgłoszeń lub ofert, żeby znaleźć te wartościowe. |
Możesz dodawać własne ogłoszenia lub przeglądać dostępne oferty usług copywriterskich. | Wiele portali, takich jak OLX czy Gumtree wymaga podania lokalizacji przy publikacji ogłoszeń. Utrudnia to szukanie osób do współpracy zdalnej. |
Bardzo duża różnorodność zgłoszeń. W jednym miejscu możesz znaleźć osoby bez doświadczenia, jak i profesjonalistów. | Musisz bezpośrednio kontaktować się z copywriterami, ale często nie masz wielu informacji o ich doświadczeniu, portfolio ani dostępu do rekomendacji. |
Darmowe wrzucanie ogłoszeń. | Na portalach dla freelancerów, takich jak Oferia, Freelanceria wiele osób masowo zgłasza się do zleceń, nie zwracając uwagi na to, czy spełniają wszystkie kryteria. Możesz otrzymać dziesiątki ofert, z których żadna nie odpowie na Twoje potrzeby. |
Możesz otrzymać fakturę VAT od freelancera nawet jeśli nie ma on własnej firmy (przez portal Useme jako pośrednika). |
Skorzystaj, jeśli:
- masz dużo czasu i przestrzeni na szukanie, przeglądanie i porównywanie ofert,
- chcesz zorganizować konkurs ofert i lepiej zorientować się w propozycjach oraz cennikach copywriterów,
- nie korzystasz z mediów społecznościowych, a zależy Ci na szybkim i łatwym dostępie do wielu freelancerów,
- wiesz konkretnie, czego potrzebujesz; opisując dokładnie swoje wymagania, zminimalizujesz liczbę nietrafionych ofert.
Zrezygnuj, jeśli:
- szukasz sprawdzonych copywriterów i nie masz czasu na dodatkową komunikację i weryfikację przykładowych tekstów,
- nie chcesz przebijać się przez dziesiątki wiadomości, by znaleźć osobę, która dobrze rokuje.
Mówi się, że od przybytku głowa nie boli. Ale jak tu wybrać rzetelną osobę do współpracy wśród dziesiątek kandydatów? Jak odróżnić, kto dopiero zaczął pisać teksty i stawia swoje pierwsze kroki, a kto ma spore doświadczenie i potrafi stworzyć dobre, skuteczne treści? Już wyjaśniam.
6 porad jak znaleźć dobrego copywritera, który doda firmie skrzydeł
Teksty na stronach internetowych czy w katalogach reklamowych są wizytówkami firmy. Często stanowią też pierwszy kontakt klienta z Twoim przedsiębiorstwem. To od Ciebie lub od copywritera zależy, czy będą przyciągać jak magnes, znudzą odbiorcę, a może wzbudzą jedynie obojętność.
Dlatego nie powierzaj pisania przypadkowym osobom i nie wierz wszystkim zapewnieniom. To, że ktoś ukończył polonistykę czy ma magisterkę z marketingu internetowego, nie znaczy, że tworzy skuteczne treści. Z drugiej strony, jeśli ktoś zrobił literówkę lub źle postawił przecinek, nie oznacza, że pisze źle. Grammar nazi to wróg copywritingu. Dobry copywriter często łamie też szkolne zasady językowe. O zgrozo, nawet zaczyna zdanie od „ale”. 😉
Dobremu copywriterowi zależy na efektywności, a nie na tekście, który będzie wyglądał jak ładny obraz wystawiony w galerii, do której nikt nie przychodzi. Nie ma być pięknie. Ma być skutecznie.
No dobra, ale jak zweryfikować komu warto zaufać, a od kogo uciekać?
1. Określ, czego dokładnie potrzebujesz
Jeżeli ktoś ma spełnić Twoje oczekiwania, musi najpierw dokładnie wiedzieć, jakie one są. I czy jest w stanie im sprostać. Przejrzyste określenie oczekiwań pozwoli Ci już na starcie odsiać osoby, których oferta nie odpowiada Twoim potrzebom czy też możliwościom. W efekcie zaoszczędzisz mnóstwo czasu i energii.
Określ:
- jaki rodzaj tekstu chcesz zlecić,
- jaki jest jego cel,
- w jakiej branży działasz – i czy wymagasz od copywritera pokazania wcześniejszych realizacji w tej tematyce,
- gdzie chcesz opublikować treść,
- jaka jest oczekiwana długość tekstu (lub może to otwarta kwestia),
- jaki budżet chcesz przeznaczyć na współpracę (lub poproś o wycenę copywritera)
- kiedy chciałbyś otrzymać gotowy materiał.
W tym zadaniu pomoże Ci wstępny szablon briefu copywritera – zdefiniuje, jakich tekstów potrzebujesz. To krótki, a jednocześnie dość kompleksowy dokument. Na jego podstawie możesz uzyskać od copywritera wycenę lub informację, czy w ogóle podejmie się realizacji danego projektu. Podczas poszukiwań copywritera, zamiast odpowiadać dziesiątki razy na te same pytania, wystarczy pokazać krótki brief.
2. Sprawdź portfolio i zapytaj o doświadczenie
Często widzę, że podstawowym kryterium wyboru copywritera jest tak zwane „lekkie pióro”. Lekkość w pisaniu jest ważna, ale czy najważniejsza? Łatwość w tworzeniu treści nie sprawia, że są dobre. Powiedziałabym, że jest odwrotnie.
Tekst, który czyta się z czystą przyjemnością, kosztuje copywritera najwięcej pracy. I odwrotnie, treści, które pisze się najprościej, mogą być trudne do przebrnięcia.
Twoim celem powinno być znalezienie osoby, która pomoże Ci osiągnąć zamierzone efekty, a nie takiej, która chwali się najlżejszym piórem. Dlatego zawsze pytaj o portfolio copywritera lub proś o płatne teksty próbne. Zobacz, co do tej pory napisał i jak czyta się jego treści. Czy są przekonujące? Ciekawe? Czy chciałbyś, żeby promowały Twój produkt?
Zwróć też uwagę na to, czy copywriter zna się na sprzedaży i marketingu. Czy jest w stanie doradzić Ci, jakie teksty pomogą Twojej firmie, a jakich lepiej unikać?
3. Zobacz, co myślą o nim klienci
Rekomendacje klientów to bardzo cenne źródło informacji. Dowiesz się z nich, jak wygląda współpraca z copywriterem, jakie efekty przyniosły jego teksty oraz za co cenią go klienci. Czy wysyła teksty w terminie? Czy komunikacja z nim jest sprawna i przyjemna?
Przeczytaj referencje i opinie na stronie firmowej czy na profilu LinkedIn. Jeśli nie możesz ich znaleźć, zapytaj, jaki jest tego powód.
4. Ufaj osobom, które pytają i drążą temat
Copywriter jest ekspertem, więc powinien się znać i pisać z głowy? Byłoby pięknie, gdyby dobre treści powstawały tylko dzięki umiejętności pisania. Ale tak nie jest. Wartościowy i efektywny tekst opiera się na solidnych fundamentach, na konkretnej i rozległej wiedzy na temat firmy, klienta oraz produktu.
Dlatego zwracaj uwagę, czy copywriter zadaje pytania. Czy dopytuje, co chcesz osiągnąć, kto jest Twoją grupą docelową i co daje Ci przewagę nad konkurencją.
Jeśli dostałeś brief do wypełnienia, to dobry znak. Pokazuje, że copywriter poważnie podchodzi do zlecenia i zależy mu na Twoim sukcesie, a nie na odbębnieniu roboty, za którą dostanie szybką kasę.
Chcesz wiedzieć, jak powinien wyglądać dobry brief dla copywritera? Przygotowałam gotowe do pobrania i wypełnienia szablony briefów copywriterskich do różnych typów tekstów. Możesz korzystać z nich przy każdej treści, którą zlecasz do napisania – im więcej informacji ma copywriter, tym skuteczniejsze teksty stworzy.
5. Uciekaj, gdy widzisz propozycję szybko, najtaniej i najlepiej
Zastanów się, dlaczego ktoś oferuje swoje usługi za kilka złotych. Pewnie nie ma doświadczenia, jest zdesperowany lub pisze na ilość, a nie na jakość. Same beznadziejne przypadki, bo zamiast dobrych treści dostajesz stertę śmieci w pliku Word.
Skoro ktoś bierze 3 zł za tekst, to ile czasu na niego poświęci? Kilka minut? Jeżeli dopiero zaczyna i nie zna metod sprzedaży, to jak ma napisać ofertę, która przekona do Twoich usług lub produktów nowych klientów?
Jeżeli widzisz bardzo niską cenę, to powinna zapalić Ci się czerwona lampka. Zbyt często widzę, że klient jest zawiedziony współpracą z copywriterem, który obiecywał złote góry: teksty na wczoraj po 3 zł, które będą skutecznie sprzedawać produkt.
Jak to się kończy? Dostajesz treść tworzoną maszynowo, która nie nadaje się do niczego, więc zlecasz pisanie tekstów innej osobie i płacisz za to podwójnie. Najtańszy copywriter kosztuje najwięcej. Nie stać Cię na niego.
Przeczytaj więcej o cenniku copywritera.
6. Wybierz osobę, z którą kontakt jest prosty
Po co Ci skuteczny copywriter, z którym nie możesz się dogadać i który nie wywiązuje się ze swoich obowiązków? Nie odpisuje na maile przez tydzień i zawala terminy?
Wiadomo, że wypadki chodzą po ludziach i każdemu może się zdarzyć, że raz nie wyśle tekstu na czas lub z powodu wyjazdu firmowego nie odpisze na wiadomość przez kilka dni. Ale jeżeli takie sytuacje pojawiają się już na początku współpracy i bez ostrzeżenia, potraktuj to jak znak ostrzegawczy.
Szukaj copywriterów, którzy podchodzą poważnie do swojej pracy i rozumieją Twoje cele. Wybieraj osoby, z którymi łatwo jest Ci nawiązać kontakt i które możesz zapytać o poradę w razie potrzeby.
Pamiętaj: w znalezieniu copywritera początki bywają najtrudniejsze
Wiesz już, gdzie szukać i jak znaleźć copywritera. Na pewno będzie Ci łatwiej trafnie wybrać osobę, która dobrze zrozumie Twoją firmę. Nie gwarantuję, że się nie sparzysz, bo w Internecie łatwo trafić na kogoś, kto ładnie się prezentuje, ale niekoniecznie dobrze pracuje.
Jednak teraz na pewno lepiej odróżnisz pseudo-copywriterów od profesjonalistów, dzięki którym zwiększysz sprzedaż i zbudujesz silną markę. Szukaj, weryfikuj, ustalaj i oceniaj. A jak już znajdziesz copywritera, z którym świetnie Ci się pracuje, to się go trzymaj.