Narzędzia wykorzystujące sztuczną inteligencję znacząco ułatwiły działania marketingowe, takie jak np. proces tworzenia content planu. Jak zmieniły one podejście do strategii treści i czy dzięki nim można pisać artykuły na blog firmowy, które będą chcieli czytać przede wszystkim ludzie?
Spis treści
Sztuczna inteligencja w content marketingu — nowe wyzwania i możliwości
Sztuczna inteligencja zrewolucjonizowała content marketing. Świadczy o tym fakt, że 58% marketerów stosujących AI do tworzenia treści poprawiło swoją wydajność w tym zakresie[1]. Jednocześnie użycie AI w marketingu treści nie przekłada się na spadek zaufania do marek. Dane pokazują, że 75% klientów ufa materiałom wygenerowanym przez AI. Fakty są niezaprzeczalne — dzięki SI proces tworzenia treści stał się bardziej efektywny. Ale czy podobną skuteczność można osiągnąć w ich planowaniu?
Chociaż rozwój sztucznej inteligencji wiąże się z wieloma wyzwaniami, zarówno technicznymi (np. zrozumieniem kontekstu), jak i etycznymi (np. legalnością stosowania materiałów wygenerowanych przez AI), jej możliwości i zalety w kontekście content marketingu zdają się przeważać. Mowa nie tylko o skuteczniejszej personalizacji i optymalizacji treści, ale również o planowaniu ich tworzenia oraz publikacji.
Jak przygotować dobry plan contentowy na blog firmowy z pomocą AI?
Content plan na blog firmowy określa rodzaje treści i harmonogram ich publikacji. Jego celem jest osiągnięcie konkretnych efektów marketingowe poprzez angażowanie określonej grupy docelowej, zwiększanie świadomości marki i budowanie relacji z klientami. Dobry content plan to konieczność, jeśli strategia marketingowa ma być skuteczna. Tworzy się go w następujący sposób:
- Każdy content plan zaczyna się od zebrania i analizy danych o grupie docelowej. Treści tworzy się z myślą o konkretnych czytelniku oraz jego preferencjach i potrzebach.
- Narzędzia AI, takie jak Peak.ai czy Optimove, mogą pomóc zidentyfikować grupy osób o podobnych cechach, co pomaga w personalizacji treści na blogu firmowym.
- Informacje o odbiorcach warto wykorzystać, żeby zidentyfikować trendy i tematy najbardziej dla nich interesujące.
- Narzędzia AI można użyć do generowania tematów treści artykułów blogowych, ale dobrze jest robić to ze wsparciem specjalisty.
- Każdy plan contentowy powinien też brać pod uwagę kwestie związane z SEO, tj. użycie konkretnych słów kluczowych oraz utrzymanie zgodności treści z wytycznymi wyszukiwarek.
- Z pomocą narzędzi AI (np. generatorów treści lub narzędzi do optymalizacji SEO) można stworzyć zarysy i wstępne wersje artykułów blogowych.
- SI sprawdzi się też w harmonogramowaniu i automatyzacji publikacji treści na blogu. Warto do tego celu zastosować content planner wykorzystujący AI, taki jak Taskade, Knotch czy Predis.ai.
- Dobrze jest wspierać się narzędziami do monitorowania i analizy wyników. Na tej podstawie można dostosować editorial calendar marki, czyli plan publikacji treści. Znajomość danych pozwala też eksperymentować z różnymi formatami i strategiami treści.
- AI znacząco ułatwia proces tworzenia i zarządzania planem contentowym na blog firmowy, ale nie wolno zapominać o zachowaniu „ludzkiego dotyku”. Jest to niezbędne, zwłaszcza gdy content planner uwzględnia materiały wymagające większej kreatywności lub tematy poruszane przez markę są bardzo specjalistyczne.
Narzędzia AI stosowane w planowaniu artykułów na blog firmowy
Narzędzia AI, takie jak ChatGPT (stosowany do generowania tekstu) czy Midjourney (używane do tworzenia obrazów), w krótkim czasie zdobyły wielką popularność – nie tylko wśród marketerów, ale także pośród zwykłych użytkowników. Nie zmienia to faktu, że oprócz nich na rynku istnieje cała masa innych oprogramowań. Do najbardziej pożytecznych w kontekście planowania treści na blog firmowy zaliczyć można:
- ClickUp oferuje funkcje zarządzania projektami, wizualnej współpracy i raportowania w czasie rzeczywistym. Posiada także asystenta AI do generowania pomysłów na treści i ich edytowania.
- Narrato to platforma do zarządzania treścią, która zawiera asystenta AI do generowania pomysłów, tworzenia tekstów oraz ich planowania i optymalizacji.
- Lately jest narzędziem do zmiany przeznaczenia treści, dzięki któremu z dłuższych form, takich jak artykuły blogowe czy eksperckie, można generować posty w mediach społecznościowych.
- OwlyWriter to narzędzie oferowane przez Hootsuite, które generuje pomysły na posty i pomaga wypełnić kalendarz mediów społecznościowych.
- Dall-E tworzy realistyczne obrazy i grafiki na podstawie promptów, czyli komend opisujących, co powinien zawierać obraz. Można zamieszczać je w artykułach na blogu.
- JasperAI to narzędzie specjalizujące się w generowaniu tekstów dla artykułów, mediów społecznościowych i skryptów.
- Podcastle jest aplikacją do nagrywania i edytowania podcastów z funkcjami AI, takimi jak automatyczne cięcie ciszy i sugerowanie, gdzie przyciąć klipy.
Wyzwania związane z użyciem AI w planowaniu tekstów na blog firmowy
Jedno z największych wyzwań związanych z AI zawiera się w pytaniu: jak odbiorcy będą postrzegać treści generowane przez sztuczną inteligencję? Badania pokazują, że 62% odbiorców nie ma problemu z tekstami AI tak długo, jak nie wpływają one negatywnie na ich ogólne doświadczenie marki[3]. Jednak nie zmienia to faktu, że:
- Przy prowadzeniu bloga firmowego z pomocą AI nie wolno zapominać, że choć SI imponuje działaniem, może mieć trudności z pełnym zrozumieniem kontekstu treści, zwłaszcza w zniuansowanych tematach.
- Utrzymanie spójnej komunikacji marki może być trudne. Teksty blogowe wygenerowane przez AI mogą nieodpowiednio oddawać ton i styl firmy oraz często wymagają ręcznej edycji i korekty.
- Kolejną trudności jest utrzymanie zgodności tekstów blogowych z wytycznymi wyszukiwarek. Najpopularniejsze współcześnie – Google i Bing – nie piętnują stosowania narzędzi SI, ale istnieje ryzyko, że AI content nie będzie w pełni zgodny ze zmieniającymi się algorytmami.
Korzyści związane z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w planowaniu tekstów blogowych
Z perspektywy organizacji pracy AI znacząco usprawnia sam proces planowania. To, co kiedyś mogło zajmować dni, dzięki sztucznej inteligencji może trwać tylko kilka godzin. Wystarczy wprowadzić dane do odpowiedniego narzędzia, a AI może (z niewielką pomocą człowieka) automatycznie wykonać resztę.
AI w połączeniu z narzędziami analitycznymi pozwala skuteczniej trafiać do różnych segmentów odbiorców oraz dostosować plan contentowego na blog firmowy na podstawie zachowań klientów.
SI można wykorzystać, żeby dynamicznie dostosowywać treści wizualne do potrzeb odbiorców. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, żeby z jej pomocą generować powiązaną z marką interaktywną opowieść.
Umiejętne wykorzystanie sztucznej inteligencji do planowania tematów, wyboru słów kluczowych oraz tworzenia tekstów na blog firmowy pozwala artykułom osiągać wysokie pozycje w Google Search. Nie należy jednak zapominać, że AI tylko wspiera tworzenie content planu blogowego i materiałów. Warto ciągle obserwować wyniki i reakcje odbiorców, żeby jak najlepiej dostosować plan treści do aktualnych potrzeb.
[1] – https://www.insiderintelligence.com/content/power-of-generative-ai-buyers-journey;
[2] – https://www.capgemini.com/insights/research-library/creative-and-generative-ai/;
[3] – https://www.capgemini.com/insights/research-library/creative-and-generative-ai/
O autorze:
Borys Bednarek
Head of SEO, dla którego algorytmy Google i innych wyszukiwarek nie mają żadnych tajemnic. Cały czas wspiera specjalistów w doborze rozwiązań optymalizacyjnych, dzięki którym Wasze strony będą liderami w wynikach wyszukiwania oraz pomaga copywriterom w zamienianiu słów na teksty, które chce się czytać.