Skrzynka mailowa pełna zapytań o oferowane produkty i usługi, świetnie konwertująca strona internetowa i rozpoznawalna marka – brzmi jak marzenie większości przedsiębiorców. Dlaczego jest to marzeniem, a nie rzeczywistością?
Tworzenie tekstów sprzedażowych, które Twoi odbiorcy będą czytać to, w dzisiejszym digitalowym świecie, podstawowy warunek determinujący dalszą sprzedaż.
Spis treści
Ludzie przechodzą przez 5 etapów świadomości – a Ty zapewne o tym nie wiesz.
Zanim pomyślisz o przygotowaniu nowych tekstów sprzedażowych na stronę internetową, kolejnym projekcie ulotek, wdrożeniu kampanii marketingowej czy też prowadzeniu bloga firmowego, zastanów się nad innym, ważniejszym zagadnieniem: co potencjalny klient już wie? Czy słyszał o mnie? Zna nazwę firmy? Czy wie, co oferuję? Jakie ma potrzeby?
W pracy copywritera kluczową rolę odgrywa poszukiwanie informacji. Teksty sprzedażowe, hasła reklamowe, opisy produktów – w każdym przypadku to poznanie odbiorców: ich sposobu myślenia oraz pragnień, umożliwia stworzenie tekstu, który odbiorcę zamieni w klienta.
A przecież właśnie o to toczy się gra.
Jeżeli Twój przekaz ma być skuteczny, musi zostać dopasowany do poziomu świadomości odbiorców. Zastanów się, co potencjalny klient wie o Twoim produkcie/usłudze/firmie. Powiedzieliście już sobie „cześć”, zjedliście razem obiad, a może nigdy nawet nie minęliście się w korytarzu?
Określenie etapu, na którym znajdują się potencjalni klienci pomaga zdefiniować, gdzie i jak rozpocząć rozmowę z odbiorcą. Podpowiada, jak dostarczyć odpowiednie informacje, w odpowiednim czasie i odpowiedniej ilości.
Rozróżniamy 5 poziomów świadomości potencjalnego klienta:
-
Zupełnie nieświadomy
Rodzaj klienta, który nie wie, że ma potrzebę. Nie jest świadomy, że schemat postępowania lepszy niż obecny istnieje, a z pewnością nie ma pojęcia, że jest nim Twój produkt lub usługa.
-
Świadomy problemu
Wie, że ma problem, ale do głowy mu nie przyjdzie, że Twój produkt jest jego rozwiązaniem. Wynika to głównie z braku wiedzy o istniejących możliwościach.
-
Świadomy rozwiązania
Wie, jakich rezultatów oczekuje, jest również świadomy istniejących, konkurencyjnych do Twoich rozwiązań. Nie słyszał jednak o oferowanej przez Ciebie usłudze lub produkcie.
-
Świadomy produktu
Wie o Twojej firmie i oferowanym rozwiązaniu. Zna również ofertę konkurencji. Nie jest jednak zdecydowany na zakup, ponieważ nie wie, która opcja będzie dla niego najlepsza.
-
Najbardziej świadomy
Ulubieniec przedsiębiorców. Wie o istnieniu produktu i rozwiązania, które mu oferujesz. Jest gotowy do jego zakupu i często staje się klientem, który poleci Cię swoim znajomym i współpracownikom.
Te 5 poziomów dzieli bazę klientów na segmenty. Przed wdrożeniem działań marketingowych, musisz zastanowić się, na jakim poziomie świadomości jest Twój klient i stworzyć komunikację, która do niego przemówi.
Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić? Nie zostawię Cię z tym samego. 😉
W następnym wpisie wyjaśniam, jak określić poziom świadomości klientów i przekonać ich do swoich usług.