Jak napisać tekst na stronę internetową, który odbiorców zamieni w klientów?

Tworząc teksty na stronę internetową, zapomnij o wszystkim, czego nauczyli Cię w szkole.

Ludzie nie czytają tekstów na stronie www w taki sam sposób, w jaki czytają książkę lub czasopismo. Właściwie użytkownicy już nie czytają. Oni skanują. Wzrok błądzi między linijkami, zatrzymując się na tych kilku, które przykuwają uwagę. Pamiętaj o tym i zadbaj, by właśnie takie znalazły się na Twojej stronie internetowej.

Przycisk “wstecz” znajduje się przecież na wyciągnięcie ręki. Mija kilka sekund, a Ty tracisz klienta bezpowrotnie. Nie musi tak być.

Kim są Twoi klienci?

Banalne? Jesteś pewien, że naprawdę znasz swoich klientów?

Jeżeli chcesz wiedzieć, jak pisać ciekawie i trafnie, musisz poznać ludzi, do których kierujesz swoje słowa. Zapomnij o określeniach “ludzie w średnim wieku”, “przedsiębiorcy”, “dziennikarze”, “księgowi”. Są ogólne. Tak naprawdę nic nie mówią i dlatego nie są wystarczające. Tworzą w Twojej głowie jedynie pewien zarys, Ty zaś chcesz mieć obraz w jakości full HD.

Zastanów się, do kogo tak naprawdę kierowana jest oferta. Zdefiniuj, kim jest Twój potencjalny klient. Nadaj mu imię, wiek, zastanów się nad problemami, które rozwiązuje każdego dnia oraz nad wyzwaniami, którym musi sprostać. Pomyśl o tym, co lubi, a co go denerwuje. Czego pragnie, w jaki sposób się relaksuje? Co go ogranicza?

Tekst na stronie to komunikat dla potencjalnego klienta, nie dla Ciebie. Nigdy o tym nie zapominaj. Dobrze zaprojektowany, angażujący tekst odpowiada na potrzeby, rozwiewa obawy i przekonuje do działania. Czy Twój stworzony jest właśnie w ten sposób?

Poświęć odpowiednią ilość czasu na tę część pracy nad tekstem. Musisz dobrze się przygotować, tylko wtedy dalszy wysiłek przyniesie oczekiwany rezultat. Każda skuteczna treść czy oferta zbudowana jest na solidnych fundamentach. Nie pomijaj tego etapu.

Zapomnij o sobie

Lubisz rozmawiać o swojej firmie. O swoich produktach. O swoich usługach. O tym, jaką masz ofertę. O ostatnich ulepszeniach i nowo wprowadzonych funkcjach.

Sprzedajesz swój produkt lub usługę, więc o tym musisz pisać teksty, prawda? Błąd.

W każdym człowieku drzemie egoizm. Czasem ukrywa się głęboko pod powierzchnią, znacznie częściej jednak przebija taflę wody i staje się niezwykle widoczny. Dla każdego z wyjątkiem jego właściciela.

cytat o copywritingu mówiący jak napisać teksty na stronę internetową

Jedną z najczęstszych pomyłek robionych przez firmy jest pisanie tekstów na stronę o tym, jak wspaniałym przedsiębiorstwem są. Przykładowy tekst o firmie jest pełen zalet i obietnic. To zrozumiałe, że chcesz podkreślić osiągnięcia, wyróżnienia i wyjątkowe cechy Twojej organizacji, które sprawiają, że jest tak świetna. Jednak to nie dlatego potencjalni klienci trafili na Twoją witrynę internetową. Nie tego chcą się dowiedzieć.

Trudna prawda jest taka, że ​​nikt nie jest zainteresowany Tobą, zaletami Twojej firmy, ani Twoimi produktami, ponieważ ludzie są zainteresowani tylko sobą. Zanim jednak załamiesz ręce i ze złością zamkniesz przeglądarkę internetową, zdradzę Ci coś jeszcze.

To nie pozbawia Cię możliwości sprzedaży. Wręcz Ci w niej pomaga.

Mów o korzyściach, nie zaletach

Aby sprzedać swoje produkty, musisz skupić się na korzyściach, jakie dają potencjalnemu klientowi. Wchodząc na Twoją stronę, jedyne, o co ludzie dbają, to jak możesz pomóc im rozwiązać ich problemy. Interesują ich informacje na temat tego, co zyskają. Nie każ długo szukać rozwiązań. Schowaj więc urażone ego do kieszeni i przed rozpoczęciem tworzenia tekstów:

  1. Wypisz zalety Twojego produktu lub usługi.
  2. Każdą zaletę zamień w korzyść dla Twojego klienta.
  3. Zastanów się nad problemami, których pomagasz mu uniknąć lub je rozwiązać.
  4. Rozważ, co może powstrzymywać odbiorcę przed zakupem i jak możesz te bariery przełamać.

Teksty na stronę internetową, napisane na podstawie tego schematu, to droga do stworzenia treści, które Twój czytelnik pokocha. Treści, którym zaufa. Treści, które sprzedają.

Każdy z tych kroków ma na celu uświadomić Ci, w jaki sposób myśli Twój klient. Zrozumieć, co wpływa na to, że wybiera tę ofertę. Co decyduje o jego decyzjach zakupowych, a przede wszystkim, jak mieć na nie realny wpływ.

Bywają projekty, którym jesteś oddany sercem i umysłem. Wtedy nabranie odpowiedniego dystansu może być trudne, czasami nawet niemożliwe. Inna perspektywa pozwala lepiej zrozumieć sposób myślenia klienta, dlatego warto powierzyć pisanie artykułów na bloga lub na stronę firmową osobie, która nie jest emocjonalnie związana z ich przekazem.

Pamiętaj, że to, co Ty uważasz za wartościowe, niekoniecznie musi być takie dla Twoich odbiorców. Dlatego tak ważne jest zrozumienie potrzeb klientów.

Puste słowa

Pracując dla wielu firm, wielokrotnie spotykałam się z nadużywaniem zgrabnych, nic niewnoszących zwrotów. “Najwyższa jakość usług”, “zespół najlepszych specjalistów” – co oznacza najwyższa jakość, dlaczego to Twój zespół specjalistów jest najlepszy? Dlaczego Twoje portfolio produktów jest najciekawsze?

Definiuj, jednocześnie pamiętając o punkcie “zapomnij o sobie”.

Używaj przykładów i porównań, które sprawią, że słowa przestaną być jedynie nic nieznaczącymi wyrazami na ekranie monitora. Odpowiednie teksty tworzą w głowie wyrazisty obraz, przywołują wspomnienia i lekko zapomniane pragnienia: rezonują z odbiorcą.

Ludzie chcą wiedzieć, co masz im do zaoferowania. Oczekują jasnego komunikatu oraz konkretnych informacji. Jeśli nie znajdą tego u Ciebie, pójdą do konkurencji. Nie będą czytać tekstów, które nie mówią o nich i o ich problemach, rozterkach lub korzyściach, jakie mogą uzyskać. Nie będą tracić czasu na czytanie między wierszami.

Pisanie tekstów na bloga lub stronę to nie kwestia zapełnienia miejsca ładnie brzmiącymi słowami. Content marketing to skutkująca sprzedażą zdolność łączenia psychologii i empatii.

Nie próbuj brzmieć mądrze, gdy piszesz tekst na stronę internetową

Wiele osób uważa, że wysokiej jakości teksty reklamowe na stronie internetowej muszą być wypełnione długimi słowami i branżowym żargonem. Nic bardziej mylnego.

Harvard Business Review w październiku 2016 roku opublikował Stop Trying to Sound Smart When You’re Writing”. Używanie skomplikowanych, mądrze brzmiących słów zazwyczaj wywołuje efekt odwrotny do zamierzonego. Zamiast imponować czytelnikom, przytłacza ich. Zamiast wzmacniać markę, szkodzi jej.

Twoja strona internetowa służy do rozmowy z odbiorcami. Jest wizytówką firmy, ma budzić zainteresowanie i zaufanie. Bądź więc autentyczny: pisz, tak jak mówisz. Dzięki temu klienci chętniej kupią od Ciebie produkt lub usługę.

Chcąc pisać teksty, które angażują, musisz zapomnieć o surowej polonistce z liceum. Złożone zdania, finezyjne metafory, szeregi przymiotników – niech powędrują do kosza. Używaj prostych, codziennych zwrotów, którymi posługują się Twoim klienci. Styl pisania używany w prasie papierowej, nie sprawdza się w przypadku stron internetowych. Najskuteczniejsze treści w internecie sformułowane są prostym językiem.

Twoim celem nie powinno być oszołomienie czytelnika bogatym językiem czy przytłoczenie nadmiarem informacji. Twoim zamiarem powinno być skuteczne porozumiewanie się. Pamiętaj, że cierpliwość ma swoje granice, a w internecie niezwykle łatwo znaleźć konkurencyjną rozrywkę dla czytania Twojego tekstu. Nie wywołuj potrzeby jej szukania.

Gdy mówisz do ludzi ich językiem, znacznie chętniej będą czytać i do Ciebie wracać. A właśnie o to chodzi.

Nadaj stronie cel i charakter

Kojarzysz ten rodzaj stron internetowych, po kliknięciu, w które nie masz pojęcia, gdzie właśnie trafiłeś? Niby jest dużo informacji, kolorowe obrazki, przyciski, jakieś portfolio produktów, ale brakuje wspólnego mianownika. Zapytany o zdefiniowanie w 2 słowach celu strony, jedyne, co wydobyłoby się z Twoich ust to “nie wiem”.

Złe strony internetowe mają zbyt wiele miejsc, na których skupia się wzrok czytelników. Nie wiedzą gdzie patrzeć i zagubieni, wracają do listy wyszukiwań Google’a. Znajdą tam wiele innych firm, które również oferują im to, co Ty usiłowałeś im sprzedać.

Przepełnione tekstami strony internetowe, tak skutecznie ukrywają naprawdę ważne informacje, że ludzie rzeczywiście nie są w stanie ich dostrzec.

Potencjalny klient ma pytania, na które chce dostać odpowiedź. Przejdź więc do rzeczy. Podaj fakty. Zostań jego głównym źródłem informacji, mówiąc o tym, co ma znaczenie.

Jasno zdefiniowany cel strony, nadaje jej rzetelny wydźwięk. Odbiorca, czasem nieświadomie, zyskuje poczucie, że trafił na osobę lub firmę, która zna się na tym, o czym pisze. To pierwszy krok w stronę zdobycia zaufania, na którym można budować współpracę.

Powiedz klientowi, co ma zrobić

Każda strona powinna kończyć się wezwaniem do działania, tzw. przyciskiem “call to action”. Nie pozwalaj odbiorcy na zastanawianie się, czy zagłębić się w Twoją stronę, przejrzeć social media czy może szukać czegoś innego.

Zamiast tego wyraźnie powiedz, co powinien zrobić dalej: kliknij link, kup to, czytaj dalej, zapisz się tutaj. Nie bój się powtarzania tego komunikatu kilkakrotnie: na stronach sprzedażowych to jak najbardziej pożądany zabieg. Musisz zapewnić odbiorcy możliwość łatwego i szybkiego podjęcia decyzji. Bez scrollowania i błądzenia wzrokiem w poszukiwaniu właściwej drogi. Bez błądzenia w labiryncie tekstów na stronę.

W końcu celem wszystkich elementów na witrynie firmowej jest skłonienie klienta do podjęcia działania.

Zatrudnij profesjonalnego copywritera

Zastanów się, czy samodzielny copywriting to najlepsza opcja wykorzystania Twojego czasu.

Możesz napisać teksty, ale czy będą tak skuteczne, jakbyś chciał? Czy będą porywać odbiorców i odnosić się do ich problemów oraz pragnień?

Sprawdź, czy masz umiejętność tworzenia treści, które czytelnika zamieniają w klienta.

90% z matury z języka polskiego, a nawet ukończona polonistyka nie gwarantują zdolności tworzenia treści sprzedażowych. Na perswazyjne, kreatywne, dobrze przemyślane teksty na strony internetowe składa się nie tylko umiejętność poprawnego pisania, ale również marketing i psychologia.

Profesjonalni copywriterzy spędzają setki godzin na doskonaleniu swoich umiejętności. Pisząc, łączą talent, doświadczenie i wiedzę. Wiedzą, co rzeczywiście działa.

Dobry copywriter na bieżąco śledzi najnowsze trendy, dotyczące dziedzin takich jak SEO czy psychologia kanałów sprzedaży. W końcu jego rolą jest tworzenie skutecznych treści dla Ciebie.

Prawdopodobnie dla większości klientów pierwszym zetknięciem z Twoją firmą będzie jej strona internetowa lub Twoje social media. Zaprezentuj się tak, jak chcesz być odbierany. Jeżeli wybierzesz profesjonalnego copywritera, inwestycja w dobry tekst na zamówienie zwróci się wiele razy poprzez przychody ze sprzedaży, którą wygeneruje.

Szansę na zrobienie dobrego pierwszego wrażenia masz tylko jedną. Zadbaj o skuteczne teksty na stronę internetową, które sprawią, że zostanie wykorzystana odpowiednio. Jeżeli nie Ty, zrobi to konkurencja.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do newslettera. Ja też nie lubię spamu, dlatego wysyłam tylko wartościowe maile – raz na kilka miesięcy.

Przeczytaj też: