Przede wszystkim wyznaczyć konkretne cele, jakie ma ona spełniać w obecnej sytuacji. Fundamentem jest zrozumienie nowych potrzeb i oczekiwań odbiorców, a następnie znalezienie sposobu, jak na te potrzeby odpowiedzieć.
Nie w przypadku każdego biznesu komunikacja sprzedażowa będzie miała sens. Nie oznacza to jednak, że powinno się usunąć w cień i przeczekać ten okres w ciszy. Należy wtedy postawić na intensywne działania wizerunkowe, budując zaangażowanie wokół marki. Jeśli Twoja firma zniknie ze świadomości odbiorców, to nie tak łatwo będzie później do niej powrócić. Utracisz wypracowane wcześniej relacje i będziesz musiał poświęcić energię, czas i pieniądze na budowanie ich ponownie.
Pamiętaj, że prędzej czy później życie powróci na normalne tory. Bądź gotowy na to, by wtedy ruszyć z pełną mocą.
Spis treści
Dostosuj markę do trendu #zostanwdomu
Sposób 1
Potraktuj tę sytuację, jak motywację do rozwijania kanałów sprzedaży, na które nigdy nie miałeś czasu, bo sprzedaż stacjonarna była zadowalająca.
Przenieś swój biznes lub jego część do sieci. Zastanów się, jakie cyfrowe produkty możesz przygotować, załóż sklep internetowy, sprzedawaj przez media społecznościowe.
Sposób 2
Jeżeli już prowadzisz biznes online, zintensyfikuj i dopracuj prowadzone działania, aby przyciągnąć nowych odbiorców i wzmocnić zaangażowanie dotychczasowych.
Dopracuj kanały komunikacyjne, którymi trafiają do Ciebie klienci. Dzięki temu, że obecnie niektórzy wstrzymują działania marketingowe, możesz mieć szansę na skuteczniejsze dotarcie ze swoimi komunikatami.
Odpowiedz na nowe potrzeby, dostosowując swoją ofertę
Potrzeba doinformowania
Klient pozbawiony fizycznego kontaktu z produktem potrzebuje znacznie więcej informacji, niż dotychczas, aby podjąć decyzję zakupową.
Rozbuduj więc opisy swoich produktów lub usług na stronie internetowej, wzbogać je o więcej szczegółów. Rozważ też wykorzystanie nowych form ich prezentacji. Może to być zdjęcie 360 stopni, samodzielnie przygotowane wideo, wyjaśniające zasady korzystania z danego produktu lub usługi
w praktyce, czy też zlecony profesjonalistom film, dzięki któremu odbiorca poczuje się, jakby widział produkt na żywo.
Pełna detali i efektowna prezentacja roweru Eccentric Djambo od firmy NS Bikes.
Potrzeba bezpieczeństwa – środki ostrożności
Komunikuj, jakie środki ostrożności wdrożyliście, aby zadbać o bezpieczeństwo swoje i klientów.
Twój zespół przeszedł na zdalny tryb pracy? Dostarczacie posiłki lub zamówienia bez kontaktu z dostawcą? A może wdrożyliście specjalne procedury i pracujecie w rękawiczkach i maseczkach a miejsce pracy zaopatrzyliście w żel antybakteryjny? Jeśli pokażesz, że Twoja firma dba o bezpieczeństwo pracowników, w głowach klientów od razu powstanie analogia – w takim razie na pewno dbają również o bezpieczeństwo klientów. Poza tym zyskasz w oczach odbiorców opinię firmy odpowiedzialnej i godnej zaufania.
Potrzeba bezpieczeństwa – rozwoju
Zastanów się, czy nie możesz zaoferować odbiorcy jakiegoś wirtualnego produktu edukacyjnego, który umożliwi mu zdobycie lub podniesienie kompetencji. Może to być ebook, zbiór szkoleń w formie wideo lub indywidualny kurs prowadzony przez Ciebie online. Możesz dzielić się swoją wiedzą bezpłatnie i potraktować to jako działanie wizerunkowe oraz content marketing lub sprzedawać ją w formie wirtualnego produktu lub usługi.
Potrzeba rozrywki
Poszukaj sposobów na zagospodarowanie wolnego czasu, który Twoi odbiorcy są zmuszeni spędzać w domu. Jeśli oferujesz produkty lub usługi dostarczające rozrywki – zadbaj o ich odpowiednie pozycjonowanie. Podsuwaj je swoim potencjalnym klientom jako doskonały sposób na spędzanie czasu.
Możesz też potraktować zapewnianie rozrywki swoim odbiorcom jak działanie wizerunkowe, które podtrzymuje z nimi kontakt oraz budzi pozytywne skojarzenia z Twoją marką.
Potrzeba rekompensaty
Wypróbuj nowe pozycjonowanie dla oferowanych przez Ciebie produktów premium oraz gadżetów elektronicznych z wyższej półki. Masz dużą szansę na przyciągnięcie bardziej majętnych klientów, którzy chcą sprawić sobie przyjemność w ramach rekompensaty za odłożenie w czasie poważniejszych inwestycji.
Rozważ też wprowadzenie do sprzedaży voucherów na usługi stacjonarne do zrealizowania “po pandemii”. Dla klientów to forma małej przyjemności, a dla firm szansa na zarobek z zachowaniem spójności komunikacji i bez potrzeby przebranżowienia się.
Zwiększ dostępność swojej marki
W sytuacji, kiedy punkty stacjonarne i bezpośrednia sprzedaż jest uniemożliwiona, zadbaj o sprawne działanie istniejących oraz uruchomienie zupełnie nowych kanałów komunikacji. Powinieneś mieć pewność, że każdy zainteresowany będzie mógł bez problemu skontaktować się z Tobą w najwygodniejszy dla niego sposób.
Skonfiguruj messengerowego bota na swoim fanpagu na Facebooku, dodaj okienko czatu na swojej stronie internetowej, zapewnij możliwość skorzystania z konsultacji telefonicznych lub online, również z opcją udostępniania ekranu (jeśli okaże się to przydatne w przypadku Twojego produktu lub usługi).
Poszukaj możliwości wprowadzenia nowej oferty
Zastanów się, czy korzystając z wiedzy, umiejętności i zasobów Twoich lub Twoich pracowników, jesteś w stanie wprowadzić do swojej oferty nowe produkty lub usługi dostosowane do obecnej sytuacji i nowych potrzeb odbiorców.
Zadbaj o CSR
Pomyśl, czy Twój biznes może jakoś pomóc w obecnej sytuacji. Tak naprawdę czasem bez większych poświęceń można zrobić coś dobrego i jednocześnie wzmocnić wizerunek marki odpowiedzialnej społecznie.
Działania CRS pozytywnie wpływają na relacje z klientami, wzbudzają zaangażowanie i sympatię do marki. Sprawdź, co w tym kierunku robi Twoja konkurencja. Nie zostawaj w tyle, bo po wszystkim może się okazać, że tylko Twoja firma nie wykazała się żadnym działaniem w tej trudnej sytuacji.
Zachowaj spójność
Twoje działania powinny być spójne z wcześniejszym wizerunkiem marki, prowadzonymi akcjami i wyznawanymi wartościami. Nie zmieniaj całkowicie swojej komunikacji, tylko po to, aby dostosować ją do panujących trendów i chwilowo skupić na sobie uwagę odbiorców.
Długofalowo możesz mieć z tego więcej szkody, niż pożytku, bo szybko przyciągnięci odbiorcy prawdopodobnie nie zamienią się w lojalnych klientów. A wśród Twoich stałych odbiorców, którzy mają już zbudowany pewien obraz Twojej marki może nastąpić spadek zaangażowania i rozluźnienie relacji.
Przygotuj się na działanie „po pandemii”
Wykorzystaj chwilowy przestój czy mniejsze zainteresowanie produktami na przygotowanie się do mocnego startu po pandemii. Rozpisz strategię komunikacji, planowane działania i zgromadź zasoby.
Dzięki temu wystartujesz z dobrze zaplanowaną ofertą w momencie, gdy Twoja konkurencja dopiero będzie zaczynała opracowywać swoją.
Każdy biznes jest inny i nie ma złotego środka na to, aby nie tylko przetrwać kryzys, ale wyjść z niego obronną ręką
Postaraj się jednak potraktować tę sytuację jak wyzwanie i mocno skup się na działaniach online. Być może za jakiś czas odkryjesz, że ta mobilizacja pozwoliła Ci długofalowo osiągnąć więcej, niż gdyby przyszło Ci pracować jedynie w “spokojnych czasach”.