Cennik copywritera: 5, 30 czy 1000 zł? Skąd to zróżnicowanie stawek? Ile warto zapłacić za pisanie tekstów i dlaczego nie tworzę ich za przysłowiową miskę ryżu. Zapnij pasy, zaczynamy. 😉
Największy błąd leży u podstaw: podobno w szkole każdego nauczyli pisać. I powoduje to szereg nieporozumień w kontekście usług copywriterskich.
Wbrew pozorom najlepszy copywriter to nie polonista, lecz marketer. Zamawiając teksty na stronę internetową, nie chcesz, by zawierały alegorię, 2 metafory i 5 synonimów. Chcesz, aby przekonywały do Twoich usług lub produktów. Jeśli się mylę, popraw mnie w komentarzu.
Spis treści
Cennik za copywriting – zróżnicowanie stawek
Wkraczamy na podmokły grunt. Publikując zlecenia na portalach czy w mediach społecznościowych, dostaniesz szeroki przekrój ofert: 5, 15, 50 i 100 zł/1000 zzs. Cena ustalana jest indywidualnie i możesz być oszołomiony ilością zgłoszeń. Bariera wejścia do branży praktycznie nie istnieje. Tym trudniej zorientować się, który cennik usług copywriterskich jest warty swojego autora. Jednak możesz to szybko sprawdzić – za chwilę dowiesz się jak.
3 powody cen tak niskich, że nawet Ciebie zaskakują
1. „Zawsze byłem dobry z polskiego”.
To mit nr 1. Wiele osób sądzi, że wystarczy 5 z polskiego i miłość do pisania, by skutecznie operować słowem. W praktyce copywriting to duża dawka psychologii i sprzedaży. Jednak w tym przypadku cennik copywritera tego nie obejmuje.
2. „Mam trochę wolnego czasu, dorobię sobie”.
To osoby różniące się podejściem od poprzednich. Sądzą, że tworzenie treści nie wymaga żadnych umiejętności, a uderzanie palcami w klawiaturę jest jak stanie z ulotką w ręku.
3. Zlecasz tekst bez merytorycznej wartości.
Na siłę wypełniony słowami kluczowymi – dla wyszukiwarek, nie ludzi . Klepanka w klawiaturę bez większego składu. Wtedy rzeczywiście wybieraj najtańsze oferty.
3 powody cen tak wysokich, że nawet Ciebie zaskakują
1. Wynikają z umiejętności i doświadczenia.
Świetny copywriter nie będzie zaniżał swoich stawek. Jeżeli Ciebie w danym momencie na niego nie stać, trudno. Nie czuje presji, ponieważ zawsze może wykorzystać swoje umiejętności sprzedażowe i wyniki, aby przekonać do siebie klienta z większym budżetem.
2. Są zawyżone.
To możesz łatwo zweryfikować, sprawdzając portfolio lub prosząc o płatną próbkę tekstu. Polecam wykorzystać drugą opcję. Treści w portfolio nie zawsze pokazują rzeczywisty poziom umiejętności i jakość, której możesz oczekiwać.
3. Potrzebujesz specjalistycznych treści.
Jeżeli potrzebujesz wysokiej jakości, merytorycznych treści popartych źródłami naukowymi, również przygotuj się na wysokie kwoty (od 70 zł/1000 zzs). Opracowanie takiego tekstu wymaga przede wszystkim czasu. Zagłębienie się w dany temat i znalezienie wiarygodnych informacji w otchłani internetu to czasem syzyfowa praca.
1 powód, dlaczego u mnie cennik copywritera to nie 1 zł
1. Moje teksty zarabiają.
Często pierwszym wyznacznikiem decyzji o podjęciu współpracy z copywriterem jest cena (drugim portfolio), jednak w przypadku tekstów sprzedażowych pytanie, które powinno się zadać, to nie: “które są najtańsze?”, lecz “które zarobią najwięcej?”.
Treści to sprzedawcy. Zatrudniając handlowca w firmie, nie decydujemy się przecież na osobę, która zgodzi się na najniższą pensję, ale tę, która będzie najskuteczniejsza i przyniesie największe zyski. W przypadku tekstów powinno się kierować tą samą zasadą. To jednorazowa inwestycja, z której korzyści czerpie się przez długi czas.
Można wybrać tanie usługi copywriterskie, jednak szansa na ich skuteczność jest naprawdę niewielka. Tani copywriter musi pisać bardzo szybko, a dobre teksty sprzedażowe nie powstają w pośpiechu. Są dokładnie przemyślane, perswazyjne, dopasowane do odbiorcy i unikalne.
Spójrz na hipotetyczną sytuację.
Masz landing page, który sprzedaje produkt za 500 zł. Miesięcznie stronę odwiedza 1000 osób, a konwersja wynosi 1%.
10 osób x 500 zł = 5 000 zł miesięcznie
Podniesienie konwersji do 1,5% w skali miesiąca:
15 osób x 500 zł = 7 500 zł miesięcznie
To dla Ciebie dodatkowe 2 500 zł w skali miesiąca i 30 000 zł w skali roku. Tylko dzięki jednorazowej optymalizacji treści na stronie. Teraz zastosuj te obliczenia do wartości swoich usług lub produktów.
Wiem, że mimo wszystko możesz zastanawiać się: czy warto inwestować w treść? Może lepiej skupić się na innych kanałach pozyskiwania klientów? Według statystyk z 2017 roku:
- content marketing generuje ponad 3-krotnie więcej konwersji niż aktywne pozyskiwanie klientów, a dodatkowo jest o 62% tańszy,
- małe firmy z blogami uzyskują 126% więcej zapytań niż firmy bez blogów.
Teksty sprzedażowe wymagają dużego wysiłku, czasu i umiejętności – dlatego kosztują więcej. Odpowiednio zaprojektowane, mogą podnieść konwersję nawet 2 lub 3- krotnie. Spójrz na cennik przez pryzmat zysków – Tobie pozostawiam decyzję i obliczenia.
Wilk syty i owca cała
Dobry copywriter nie sprzeda tanio swoich umiejętności, ponieważ zna ich wartość. „Ale skąd mam wiedzieć, że te teksty rzeczywiście zarobią?” – słyszę Twoje pytanie. Możesz rozliczać się w modelu: niska podstawa + % od podniesionej sprzedaży. Wtedy cennik za copywriting jest proporcjonalny do Twojego zysku. Moje treści to sprzedawcy – nie mam oporów, by zarabiały jak oni.
Jeżeli jednak chcesz rozliczać się w tradycyjnym modelu (ponieważ np. nie mierzysz konwersji treści lub byłoby bardzo trudno to zrobić), przygotowałam orientacyjny cennik za copywriting.
Copywriting – cennik tekstów
Finalna cena może różnić się w zależności od szczegółów zlecenia, które definiują czas pracy nad treściami. Teksty specjalistyczne wymagają szczegółowego researchu, podczas gdy tworzenie sloganów to głównie długa praca koncepcyjna. Inaczej pisze się techniczne opisy produktów, a inaczej skierowane do konkretnego odbiorcy oferty handlowe. Dlatego jeżeli chcesz poznać precyzyjną wycenę swojego zlecenia – po prostu napisz do mnie wiadomość.
Teksty na stronę internetową
- od 350 zł netto za zakładkę (do 2 500 zzs)
- duży pakiet tekstów na stronę internetową (więcej niż 5 zakładek) – wycena indywidualna
Teksty na strony sprzedażowe (landing page)
- od 1000 zł netto za projekt
Artykuły na blogi
- od 60 zł netto/1000 zzs
- prowadzenie bloga firmowego – wycena indywidualna
- jednorazowe zlecenia na teksty specjalistyczne – wycena indywidualna
Artykuły sponsorowane/promocyjne
- 400 zł netto za artykuł do 3500 zzs
- 250 zł netto za komunikat prasowy do 2000 zzs
Opisy produktów
- opis informacyjny: 50 zł netto/1000 zzs
- opisy nacechowane sprzedażowo, ze specjalistycznych branż, na aukcje: od 70 zł netto/1000 zzs
Naming – tworzenie nazw firm, usług i produktów
Nazwa dla firmy:
- akceptacja po pierwszej serii: 1200 zł netto
- akceptacja po drugiej serii: 1700 zł netto
Nazwa dla produktu lub usługi:
- akceptacja po pierwszej serii: 700 zł netto
- akceptacja po drugiej serii: 1000 zł netto
Slogany/hasła reklamowe i claimy
Slogany reklamowe:
- akceptacja po pierwszej serii: 400 zł netto
- akceptacja po drugiej serii: 600 zł netto
Główny claim firmy:
- akceptacja po pierwszej serii: 600 zł netto
- akceptacja po drugiej serii: 900 zł netto
*Każda seria oznacza 3 niezależne, wyraźnie różniące się od siebie propozycje.
Skrypty do nagrań
- skrypty do nagrań o długości 30, 40 lub 60 sekund: cennik od 600 do 900 zł netto
Scenariusze spotów radiowych
- 2 koncepcje kreatywne scenariuszy: 1000 zł netto dla spotów o długości 15 lub 30 sekund
Inne teksty marketingowe
Oferty handlowe, mailingi, listy sprzedażowe i inne – cena ustalana jest indywidualnie.
*Cennik dla każdego z podanych tekstów obejmuje również przeniesienie autorskich praw majątkowych na zleceniodawcę oraz 2 serie poprawkowe (w razie potrzeby).
*Do cen należy doliczyć podatek VAT (23%).
Przykładowe prace mojego autorstwa znajdziesz w zakładce portfolio, a jeżeli nie ma tam Twojej branży – napisz do mnie. Może będę mogła zaprezentować realizację z tematyki, która Cię interesuje. Jeśli w powyższym cenniku copywritera nie widzisz tekstu, który chciałbyś zamówić, również wyślij wiadomość i opisz krótko swój projekt. Zobaczymy, czy mogę pomóc Ci go zrealizować. 🙂
Pełna obsługa copywriterska
Współpraca w oparciu o stałe, miesięczne wynagrodzenie. Zakres prac oraz cena są ustalane indywidualnie, jednak obsługa może obejmować wszystkie przedstawione wyżej działania (opisy produktów, slogany reklamowe, teksty na blogi i strony internetowe, artykuły sponsorowane itp.). W przypadku tej formy współpracy kwoty z powyższego cennika copywritera nie obowiązują.
ABC naszej współpracy
Każdą współpracę opieram na tych samych filarach: przejrzystej komunikacji oraz dokładnym zrozumieniu Twoich potrzeb i oczekiwań. Dlatego po ustaleniu warunków zlecenia otrzymasz ode mnie szczegółową ankietę, która będzie bazą do dalszego researchu i stworzenia skutecznych treści.
Ankieta
Pomoże mi wstępnie poznać Twoją firmę, grupę docelową, oferowane usługi lub sprzedawane produkty. Znajdziesz w niej również pytania o obecne działania marketingowe oraz wizerunkowe, aby nowe treści były spójne z dotychczasowymi.
Terminy
Czas realizacji zlecenia zależy od obecnego obłożenia. Po zapoznaniu się z projektem, do oferty cenowej dołączę również harmonogram prac.
Umowy
Z nowymi zleceniodawcami współpracę rozpoczynam po wpłacie zaliczki w wysokości 50% wartości kwoty zlecenia. Autorskie prawa majątkowe do tekstów przechodzą na zamawiającego po ich akceptacji i uregulowaniu całości zapisanej w umowie kwoty. Na początku współpracy przesyłam wzór dokumentu, ale możliwe jest również podpisanie NDA lub bardziej skomplikowanej umowy o współpracę.
Prace graficzne
Współpracuję na stałe z grafikiem, więc możesz zlecić całościowe przygotowanie materiałów promocyjnych: zarówno od strony tekstowej, jak i wizualnej.
Mam nadzieję, że ten artykuł pomoże Ci lepiej zrozumieć copywriterski świat. 🙂 Wiesz już, że dobre teksty nie są tanie, lecz skuteczne – pozwalają Ci zarabiać więcej.
Zacznij już teraz – napisz wiadomość lub zadzwoń: