Pierwsze wrażenie jest ważne, ale jeszcze ważniejsze jest to, że można zrobić je tylko raz. Albo wykorzystasz swoją szansę na dobry początek biznesowej relacji, albo stracisz ją bezpowrotnie. Tym „początkiem” w świecie marketingu jest nagłówek oferty.
W dużej mierze to właśnie on decyduje nie tylko o tym, czy potencjalny klient będzie chciał dowiedzieć się więcej Twoich produktach czy usługach, lecz także z jakim nastawieniem do nich podejdzie.
Statystyki mówią jasno: średnio 8 na 10 osób przeczyta nagłówek, ale jedynie 2 na 10 zdecyduje się na dalszą lekturę tekstu. Jak więc napisać takie nagłówki dla ofert, które przyciągną i zatrzymają uwagę odbiorcy, a następnie skłonią go do dalszego czytania? Poznaj kilka zasad copywriterskich, a potem stwórz skuteczny nagłówek ofertowy w 5 krokach.
Spis treści
1. Zrozum cel i kontekst pisania nagłówka oferty
Zanim przystąpisz do pisania nagłówka, musisz zrozumieć, czego dokładnie oczekujesz od swojej oferty: jaki jest jej główny cel?
Chcesz zwiększyć sprzedaż konkretnego produktu, zbudować świadomość marki, a może zyskać więcej subskrybentów newslettera? Każdy z tych celów wymaga innego podejścia. Zobacz:
- Cel: zwiększenie sprzedaży produktu/usługi
W tym przypadku stworzony nagłówek oferty powinien jasno podkreślać korzyści płynące z zakupu. Można to uzyskać na kilka sposobów: odwołując się do emocji, wywołując poczucie pilnej potrzeby, adresując bolączki odbiorcy czy zapowiadając realizację jego celu.
Najlepiej połączyć kilka tych aspektów w jednym nagłówku, np. “Schudnij w 30 dni – bez głodzenia się i ciężkich treningów”.
Powyższy nagłówek bazuje na jednym z szablonów, którymi dzielę się w ebooku “Nagłówki warte miliony”. To gotowe wzory na zyskowne tytuły do wykorzystania w każdej branży.
- Cel: zbudowanie świadomości marki
Jeśli dopiero zaczynasz tworzenie relacji ze swoimi potencjalnymi klientami i chcesz zapoznać ich z Twoją firmą, nagłówek powinien skupiać się na jej wartościach oraz wyróżnikach.
Np. “Niezawodność, której możesz ufać – poczuj różnicę z <Nazwa Marki>.
2. Pokaż korzyść w nagłówku sprzedażowym
Zauważyłeś, jak wyraźnie w obu wcześniejszych przykładach wybrzmiewają korzyści? Bo to właśnie o nie chodzi – dla większości odbiorców są kluczowym czynnikiem wpływającym na decyzję o zakupie danego produktu czy usługi. Dlatego Twoja oferta musi jasno pokazać klientowi, co dzięki niej zyska. Nagłówek powinien wskazywać rozwiązanie problemu lub realizację potrzeby klienta, a nie tylko skupiać się na funkcjach produktu.
Zamiast więc tworzyć komunikat typu “Nasza kawa jest najwyższej jakości”, postaw na “Ciesz się niesamowitym smakiem najwyższej jakości kawy każdego poranka”. Widzisz różnicę w odbiorze? Drugi nagłówek od razu sugeruje, że dzięki Twojej kawie poranki klienta staną się przyjemniejsze.
3. Używaj konkretnych liczb i danych
Zamieszczenie w nagłówku danych liczbowych czy statystyk może znacząco zwiększyć jego atrakcyjność. Ludzie cenią konkretne informacje i dowody słuszności, które pomagają im podjąć decyzję. Zobacz, jak dokładnie stosować liczby w nagłówkach (przykłady i wskazówki z podziałem na rodzaje treści).
Zatem zamiast stwierdzenia “Nasz produkt jest bardzo popularny”, napisz “Nasz produkt każdego dnia kupuje ponad 100 mam”. Konkretny, liczbowy wynik sprzedaży jest bardziej przekonujący i buduje zaufanie do Twojej oferty.
4. Wykorzystaj emocje w nagłówku oferty
Słowa mają moc. Ale nie wszystkie taką samą. Niektóre wyrazy wywołują w ludziach silniejszą reakcję emocjonalną niż inne. Dobrymi przykładami są tu np. “darmowy”, “natychmiastowy”, “pierwszy”, “jedyny”. Takie słowa skuteczniej skłaniają ludzi do działania. Spróbuj zastosować je w swoim nagłówku ofertowym.
“Odkryj natychmiastowy efekt żelowego serum do twarzy!” – taki tytuł nie tylko informuje o produkcie, ale też wywołuje emocje związane z jego szybkim działaniem.
5. Wzbudź ciekawość – pierwszy krok do sprzedaży
Ciekawość to potężna siła. Pytania, tajemnicze stwierdzenia czy zaskakujące fakty często zachęcają ludzi do dalszego czytania.
“Od zera do miliona przychodu w roku. Co stoi za sukcesem firmy <nazwa>?” – taki nagłówek budzi zainteresowanie i skłania do poszukiwania odpowiedzi.
6. Zastosuj zasady psychologii w nagłówku reklamowym
Każda decyzja zakupowa klienta zapada w wyniku konkretnego procesu myślowego. Dobra wiadomość jest taka, że możesz nim w pewnym stopniu pokierować. Jak? Znając i stosując w swoich nagłówkach ofertowych zasady psychologii. Na przykład takie:
Zasada niedostępności oferty
Ludzie cenią rzeczy, które są rzadkie lub trudno dostępne – stąd m.in. zamiłowanie bogatych (i nie tylko) osób do tzw. marek luksusowych. Ale nie musisz mieć produktu premium, by wykorzystać zasadę niedostępności do zwiększenia zainteresowania i sprzedaży. By ta technika zadziałała wystarczy, że Twoja oferta będzie limitowana.
Na przykład, sprzedając kurs przez newsletter, możesz zatytułować mail: “Ostatnia szansa – za 24h zamykamy sprzedaż kursu <nazwa>”.
Efekt kotwiczenia w nagłówku ofertowym
We wstępie napisałam, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. I bezpowrotnie wpłynie ono na dalsze postrzeganie oferty – kolejnych zdań oraz akapitów jej treści. Właśnie tak działa efekt kotwiczenia: pierwszy komunikat w pewnym stopniu warunkuje odbiór wszystkiego, co przekazujesz klientowi później. Dlatego nagłówek oferty jest tak istotny – upewnij się, że wywoła oczekiwany efekt.
Budowanie zaufania
Ludzie są bardziej skłonni kupować od marek, które lubią i uważają za godne zaufania. Dlatego wykorzystanie autorytetu, opinii klientów czy gwarancji w nagłówku potrafi podnieść jego skuteczność.
Np. zamiast pisać “Trenuj psy jak mistrz!”, lepiej użyć hasła “Trenuj psy jak Cesar Millan”, ponieważ odnosi się do autorytetu wybranej grupy docelowej.
Powyższy przykład również pochodzi z ebooka “Nagłówki warte miliony”, w którym znajdziesz aż 100 gotowych do użycia wzorów na zyskowne tytuły – do wykorzystania w każdej branży.
Przyciąganie przez współidentyfikację
Ludzie chętniej kupują te produkty czy usługi, które są zgodne z ich własnym wizerunkiem czy aspiracjami. Dlatego tworząc nagłówki skup się na tym, kim odbiorca chce być, a nie tylko na tym, co chce mieć.
7. Wypróbuj technikę AIDA w nagłówku oferty
AIDA to jedna z najbardziej znanych technik copywriterskich. Jest akronimem od słów Attention (uwaga), Interest (zainteresowanie), Desire (pragnienie) i Action (akcja/działanie), które określają kluczowe etapy procesu decyzyjnego konsumenta.
Jak wygląda zastosowanie jej w praktyce, czyli na przykład w nagłówku oferty? “Zyskaj natychmiastowy dostęp do unikalnego na rynku poradnika po zdrowym odchudzaniu!” – takie hasło zwraca uwagę przez obietnicę natychmiastowego dostępu, buduje zainteresowanie poprzez użycie słowa “unikalny”, wzbudza pragnienie, odwołując się do celu odbiorcy (zdrowe odchudzanie), a następnie zachęca do działania poprzez użycie trybu rozkazującego.
8. Testuj i optymalizuj swoje nagłówki ofertowe
Nawet najbardziej doświadczeni copywriterzy nie zawsze trafiają w dziesiątkę za pierwszym razem – pisanie skutecznych nagłówków to proces ciągłego testowania i optymalizacji. Dlatego niezmiernie ważne jest tworzenie różnych wersji nagłówka, aby zobaczyć, które z nich generują najwięcej kliknięć i konwersji.
Jak to zrobić? Na przykład przeprowadź test A/B, wysyłając do połowy odbiorców swojego newslettera mail z tytułem A, a do drugiej połowy z tytułem B i zobacz, który będzie miał wyższy współczynnik otwarć.
Wypróbuj różne formuły, słowa i podejścia, pisząc poszczególne warianty nagłówków. Możesz być zaskoczony tym, które okażą się najbardziej skuteczne.
Jak napisać nagłówek oferty? Instrukcja w 5 krokach
Poniższa instrukcja to krótkie podsumowanie wszystkiego, czego nauczyłeś się przed chwilą – skoro znasz już teoretyczne podstawy tworzenia nagłówków, czas na część praktyczną. Usiądź wygodnie przed pustą kartką, a następnie:
Krok 1: zapisz główny cel swojego nagłówka – będzie Ci on służył jako przewodnik w kolejnych krokach.
Krok 2: określi główne korzyści – pomyśl o swoim produkcie lub usłudze z perspektywy klienta: jakie korzyści mu przyniesie? Jakie problemy rozwiąże? Jak poprawi jego życie?
Krok 3: dobierz właściwe słowa – teraz, gdy masz określone korzyści, możesz tzw. “słowa-klucze”. Powinny jak najlepiej opisywać Twoją ofertę, a jednocześnie być atrakcyjne dla odbiorcy. Poszukaj słów, które są emocjonalne, konkretyzujące, zaskakujące.
Krok 4: stwórz wstępne wersje nagłówka, stosując omówione wcześniej techniki copywriterskie – AIDA, zasady psychologii, liczby.
Wybierz tę metodę, która wydaje Ci się najlepiej pasować lub spróbuj w każdym wariancie tytułu zastosować inną, a nawet… użyć kilku sposobów w jednym nagłówku! Tu nie ma żadnych ograniczeń – Ty decydujesz, jaki ma być Twój tytuł oferty! Pamiętaj, że nie musisz od razu stworzyć idealnego nagłówka, teraz chodzi o wygenerowanie jak największej liczby pomysłów.
Krok 5: wybierz i przetestuj – spośród stworzonych wersji wybierz te, które wydają Ci się najbardziej obiecujące, a następnie za pomocą testów A/B wybierz ten najlepszy nagłówek oferty.
Gotowe wzory na zyskowne tytuły, czyli nagłówki warte miliony
Pisanie skutecznych nagłówków zupełnie “od zera” wymaga na ogół sporo praktyki i doświadczenia. Jednak istnieją też konkretne, sprawdzone wzory, które mogą Ci to zadanie szalenie ułatwić.
W ebooku “Nagłówki warte miliony” znajdziesz aż 100 gotowych do użycia, przetestowanych formuł na zyskowne tytuły, które możesz wykorzystać w każdej branży. Wystarczy uzupełnić zaznaczone miejsca w podanych szablonach, by zyskać unikalne, dopasowane do Twojego biznesu nagłówki – również ofertowe!
Podsumowanie: jak napisać nagłówek oferty?
Tworzenie skutecznych nagłówków do ofert to sztuka, która wymaga praktyki, kreatywności i zrozumienia psychologii odbiorcy. Na początku może wydawać się to trudne, jednak w miarę zdobywania doświadczenia zauważysz, że pisanie przyciągających uwagę nagłówków staje się coraz łatwiejsze i bardziej intuicyjne.
Mam nagłówek oferty – i co dalej?
Masz apetyt na całą ofertę, a nie tylko jej nagłówek? W takim razie przeczytaj kompleksowy artykuł “Jak napisać ofertę handlową? Gotowy wzór i struktura” i sprawdź mój kurs pisania ofert – diabelnie skutecznych!