Tworzenie tekstów na strony www – konkretne wskazówki

Wpis gościnny agencji verseo.pl

Przeciętny człowiek przyswaja w ciągu dnia gigabajty informacji. To jedno z wyzwań dla każdego przedsiębiorcy, który chce tworzyć przyciągające uwagę treści dla swoich odbiorców. Jeszcze 50-100 lat temu pozyskanie informacji czy wiedzy było o wiele bardziej czasochłonne i liczone w megabajtach. Dzisiaj odwrotnie – musimy filtrować każdy przekaz, by dostać się do sedna sprawy i znaleźć tylko to, co tak naprawdę nas interesuje. Dlatego też musieliśmy nauczyć się separować ważne od nieważnego. 

Oznacza to, że content na stronie musi być łatwo przyswajalny, dopasowany do użytkownika, ale przede wszystkim, jasno wskazywać po co tu się znaleźliśmy – co oferujemy i co odbiorca może z tym zrobić – np. kupić, zapisać się do newslettera, pobrać poradnik, itp.

Choć wiele rad odnośnie pisania treści sprzedażowych na strony internetowe jest uniwersalnych, w tym wpisie postanowiliśmy podzielić je na dwie części. Pierwsza część dedykowana będzie firmom, które oferują usługi i na swoich stronach www zamieszczają treści je promujące, druga zaś zawierać będzie porady dla sklepów internetowych

Najczęstsze błędy przy tworzeniu treści na stronę www

Na stronie internetowej, promującej konkretne usługi, na pewno znajdą się takie zakładki jak: o nas (lub o mnie), kontakt, oferta, portfolio lub opinie, a także, coraz częściej, zakładka  blog. Oczywiście ich nazewnictwo może się różnić w zależności od proponowanych usług oraz Twoich potrzeb, jednak te informacje na pewno znajdą swoje miejsce na stronie i będą interesowały potencjalnych klientów. Choć wydawać się może, że stworzenie treści dla poszczególnych zakładek to przysłowiowa “bułka z masłem”, to jednak wiele firm nadal popełnia podstawowe błędy i zamiast przyciągać użytkowników – szybko sprawia, że wycofują się oni ze strony i próbują znaleźć odpowiedzi na swoje pytania gdzie indziej. Dlaczego się tak dzieje?

Powodów może być wiele, jednak najczęstszy z nich to po prostu zbyt ogólnikowe i mało angażujące treści, które zupełnie pomijają język korzyści oraz realne problemy potencjalnych klientów. 

Z jednej strony mówi się, że użytkownicy internetu tylko scrollują strony w poszukiwaniu tego co by ich interesowało, a z drugiej okazuje się, że te najbardziej wartościowe teksty i często oryginalne podejście do danego tematu sprawia, że użytkownik czyta wszystko jednym tchem i chce więcej. 

Pokrótce, najczęstsze błędy dotyczące treści, jakie można zauważyć na wielu stronach internetowych to, m.in:

  • zbyt ogólne opisy zarówno historii firmy jak i usług, które oferuje;
  • brak strukturyzacji treści (nagłówki, pogrubienia, lista punktowana, spis treści);
  • brak wzbogacenia treści innymi materiałami contentowymi (np. zdjęciami, filmikami video, infografikami czy podcastami);
  • brak uwzględnienia elementów perswazji czy treści realizujących cele stricte sprzedażowe;
  • nieczytelna czcionka.

Jak sobie z nimi radzić?

Przede wszystkim zwróć uwagę na sam sposób pisania tekstów sprzedażowych. Takie teksty są często zupełnie inne niż najzwyklejsze w świecie opisy suchych faktów. A ich stworzenie wymaga często dogłębnej analizy cech demograficznych i behawioralnych użytkowników – potencjalnych klientów. Co więcej, teksty na stronie, choć nie czytane od deski do deski, kreują wizerunek marki i mają ogromny wpływ na to w jaki sposób potencjalni konsumenci będą się czuli zarówno scrollując Twoją stronę, jak i kontaktując się z Twoją firmą i później polecając ją dalej. 

By uniknąć zbyt ogólnych i często powtarzających się opisów, zbadaj swoją grupę odbiorców, sprawdź jakie problemy (związane bezpośrednio i pośrednio z Twoim produktem czy usługą) im towarzyszą w życiu codziennym oraz w jaki sposób sobie z nimi radzą i gdzie szukają pomocy. Podczas pisania tekstów miej zawsze z tyłu głowy wcześniej stworzoną strategię komunikacji Twojej marki oraz styl i język jaki wykorzystuje.

Pamiętaj, że sam content na stronie nie musi ograniczać się jedynie do tekstu. A ten, możesz zawsze ubarwić dodając grafikę, zdjęcie czy krótki filmik. 

I w końcu, strukturyzuj treści. Szczególnie te dłuższe testy, które często trudno się czyta na ekranie komputera czy komórki. Przeprowadź więc czytelnika przez swoją historię, zaznaczając dokładnie w jakim fragmencie omawiasz sprawę X, a w jakim sprawę Y – używając nagłówków, pogrubień czy też wypunktowań.

Wskazówki tworzenia treści i UX dla stron usługowych

Z jednej strony, obecnie trudno wybić się spośród natłoku treści codziennie przewijających się w internecie, a z drugiej, nigdy nie było tak łatwo zdobyć potrzebne wskazówki, jak napisać dobry tekst na stronę! Jeżeli sami nie czujemy się na siłach, by stworzyć przyciągający tekst, zawsze możemy skorzystać z usługi doświadczonego copywritera czy agencji. Jeżeli zdecydujemy się w pierwszej kolejności sami stworzyć teksty na stronę, warto pamiętać o kilku wytycznych:

  • Umieszczaj czytelne Call to Action w kluczowych lokalizacjach na stronie – zachęcaj użytkowników do podjęcia działań, na których Ci zależy. Nie tylko “kup” lub pobierz” ale również “obejrzyj film” czy “przejdź do następnego artykułu” – wytyczaj im ścieżkę, którą mają podążać na Twojej stronie.
  • Zaimplementuj czytelną czcionkę – uwzględnij nie tylko użytkowników korzystających z komputera ale również z komórek. Warto by czcionka sprawdziła się zarówno na PC jak i mobile.
  • Zrezygnuj z pop-up’ów na wejściu – nic tak nie odstrasza nowego czytelnika jak wielki pop-up na wejściu. Jeżeli aktualnie prowadzisz promocję, umieść dodatkowy baner na swojej stronie, a pop-upy używaj tylko wtedy kiedy będą naprawdę konieczne (i na pewno nie na wejściu!)
  • Posługuj się metodologią języka korzyści w głównych widokach strony – przekonaj potencjalnego klienta o zaletach jakie niosą Twoje usługi i w czym mogą mu pomóc.
  • Jeżeli na Twojej stronie dostępna jest wyszukiwarka, wówczas upewnij się, że zawsze na coś wskaże – nawet jeżeli nie może dopasować frazy do konkretnego produktu.
  • Upewnij się, że Twoja strona nie ma ślepych uliczek i użytkownik zawsze może przejść gdzieś dalej, zamiast się cofać. 
  • Dodaj referencje lub portfolio – pokaż z kim wcześniej współpracowałeś, dla kogo realizowałeś projekty i jaki był ich efekt. 

W przypadku stron usługowych jedną z ważniejszych ról odgrywać będzie zakładka referencje lub portfolio. To tutaj potencjalni klienci będą już weryfikować czy chcą zgłosić się do danej firmy o pomoc i skorzystać z jej usług. I to też tutaj forma treści będzie odgrywała kluczową rolę, by po pierwsze przyciągnąć uwagę czytelnika, po drugie zaoferować mu coś więcej – bonus, dzięki któremu stwierdzi, że dana firma robi to lepiej niż inne, oraz po trzecie, zachęci go do kontaktu – czyli będzie zawierać wspomniane wcześniej CTA.

Wskazówki tworzenia treści i UX dla sklepów internetowych

Choć główne wskazówki dotyczące tworzenia treści na strony www nie różnią się w przypadku stron usługowych czy e-commerców, to jednak można znaleźć kilka takich, które zdecydowanie częściej sprawdzą się na stronach sklepów internetowych i to na nich znajdą swoje szersze zastosowanie. Przejdźmy więc do rzeczy, oto wskazówki dotyczące tworzenia treści dla sklepów internetowych:

  • Umieszczaj na stronie głównej relewantne kategorie dla użytkownika (nie takie ,które jedynie wydają Ci się ważne). W tym pomoże Ci na pewno wcześniejsza analiza zachowań użytkowników w świecie online oraz równie ważna analiza konkurencji ze szczególnym uwzględnieniem treści jakie zamieszcza na swojej stronie internetowej oraz układu sklepu – czyli w wersji online, rozmieszczenia kategorii czy możliwości filtrowania. 
  • Ustaw odpowiednie filtrowanie w kategoriach sklepu – jeżeli sprzedajesz farby to prawdopodobnie istotniejsze będzie filtrowanie po kolorach niż po producentach.
  • Testuj napisy do CTA i wybierz ten, który najlepiej się sprawdzi – np. “kup teraz” czy “zamów teraz” itp. 
  • Upewnij się, że koszyk zapisze dodane i porzucone produkty przynajmniej przez 24 godziny. Użytkownicy lubią się pozastanawiać i wracać do sklepu po jakimś czasie. Nie pozwól, by musieli na nowo szukać wcześniej wybranych produktów.
  • Zakup bez rejestracjibardzo ważna rzecz! Możesz ją jasno komunikować by pokazać zainteresowanym zakupem, że umożliwiasz też zakupienie produktów bez konieczności tworzenia konta w sklepie.
  • Pozwól na logowanie i ogólne sparowanie serwisu z kontami w mediach społecznościowych. Większość z nas ma Facebooka czy Gmaila – warto dać możliwość użytkownikom szybkiego logowania za pomocą tych mediów. 
  • Wymagaj maksymalnie mało pól w formularzach kontaktowych czy zamówień – zastosuj tyle ile naprawdę potrzebujesz. 
  • Maksymalne skrócenie ścieżki procesu zakupowego i ułatwienie płatności oraz możliwości kontaktu z firmą. W analizie tego czy Twoi użytkownicy mogą płynnie przechodzić z jednego etapu zakupu do kolejnego, na pewno pomoże Google Analytics. To dzięki temu systemowi sprawdzisz czy Twój proces zakupowy nie jest za długi i czy na pewnym etapie nie tracisz zbyt dużej liczby klientów.
  • Upewnij się, że po dodaniu do koszyka użytkownik nie zostaje przekierowany od razu do rzeczonego koszyka chyba, że oferujesz tylko jeden produkt. Daj mu możliwość dodać coś więcej i obejrzeć kilka dodatkowych produktów. 

Tak jak w przypadku stron usługowych mamy większe pole do popisu, by użyć odpowiednich słów i przekonać klienta do zakupu, tak w sklepie internetowym główną rolę odgrywają produkty – sposób w jaki są pokazane, zdjęcia, inspiracje do ich wykorzystania itd. Niemniej jednak, to treści je dokładnie opisują i mają duży wpływ na to, że np. jedne białe trampki będą się znacznie różnić od innych, również białych, jednak opisanych tak, że potencjalny klient się nimi zainteresuje i to je kupi.

Jak opisywać produkty na stronie internetowej?

Karta produktu to jedno z ważniejszych miejsc na Twojej stronie internetowej jeżeli prowadzisz sprzedaż za jej pośrednictwem. To miejsce na to, by w krótkich żołnierskich słowach przekazać podstawowe zalety, cechy produktu oraz to jaką odpowiedź stanowi na dany problem potencjalnego klienta czy wyzwanie z jakim się zmaga. Na tym etapie możesz też ugruntować w percepcji użytkownika wartość, jaka stoi za danym produktem. Karta produktu to też miejsce, w którym należy dobrze wyeksponować cenę i bardzo dobrze wskazać miejsce, gdzie można kliknąć i dokonać zakupu. Kluczową rolę będzie grała sama cena produktu – to ona, między innymi, nadaje znaczenie danemu produktowi oraz wpływa na to w jaki sposób dana marka jest postrzegana. Bardzo często możesz np. spotkać się z przecenami, które mają stały charakter. Cena podstawowa jest przekreślona wraz ze znajdująca się obok ceną obowiązującą. Oczywiście lubimy przeceny i nie można ukrywać, że cena jest wiodącym czynnikiem decydującym o zakupie. Granie ceną ma jednak swoją… cenę. Jeżeli zatem chcesz budować swoją markę w segmencie premium, wówczas podchodź do tego ostrożnie.

Jak tworzyć teksty na stronę, które dają się znaleźć?

Tworząc treści na stronę internetową, których nadrzędnym celem jest przyciągnięcie klientów, należy pamiętać, że konieczna będzie optymalizacji strony, ponieważ pozwoli to na generowanie ruchu z wyszukiwarek internetowych.

Jakie to zrobić?

Przede wszystkim wdrażając treści o SEO-friendly charakterze! Czyli takim, który uwzględnia nie tylko perspektywę klientów, ale również robotów sieciowych. To one, między innymi, determinują to czy Twoja strona pokaże się szukającemu rozwiązania użytkownikowi, który wpisuje interesującą go frazę w wyszukiwarkę. Uwzględnienie fraz kluczowych, odpowiednie użycie nagłówków i przyjazny adres URL to tylko kilka aspektów, które będą miały wpływ na pozycjonowanie się Twojej strony internetowej. Jest sporo narzędzi, które ułatwiają optymalizację treści pod kątem SEO – np. Surfer SEO. 

Najskuteczniej działającą hybrydą będą więc wartościowe teksty, które w dużym stopniu będą wspierać proces pozycjonowania strony, a więc i generowania coraz większego ruchu – docelowo większej liczby klientów. Firmy, które dbają o jakość publikowanych treści na stronie www, notują rosnącą liczbę użytkowników. Dodatkowo wzmacniają witrynę poprzez wartościowe linki – od osób lub serwisów, które chętnie dzielą się treściami, które na danej stronie znalazły. 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Projekt bez tytułu (1)

"Gdybym wiedział to wszystko wcześniej!"

Tak komentują nasze materiały subskrybenci, którzy zwlekali z zapisem na newsletter. Nie popełniaj ich błędu i zapisz się już teraz. Nauczymy Cię, jak skutecznie docierać słowem do swoich klientów, abyś sprzedawał szybciej i więcej.

Cześć!

W Copywriting Biznesowy łatamy sprzedażowe dziury, zmieniając odbiorców w płacących klientów: tworzymy strategie komunikacji oraz skuteczne treści. Na blogu chętnie podpowiadamy, jak przekuć słabo konwertujące teksty w dochodowe narzędzia marketingowe. Zostań na dłużej!

"Gdybym wiedział to wszystko wcześniej!"

Tak komentują nasze materiały subskrybenci, którzy zwlekali z zapisem na newsletter. Nie popełniaj ich błędu i zapisz się już teraz. Nauczymy Cię, jak skutecznie docierać słowem do swoich klientów, abyś sprzedawał więcej i szybciej.

Please wait...

Zajrzyj do skrzynki i potwierdź subskrybcję!

Podobał Ci się ten tekst?
Przeczytaj też:

Skuteczna oferta? Sprawdź swoją!
Pobierz checklistę 15 kluczowych elementów zyskownej oferty!