Zarządzanie sobą w czasie – 6 nawyków skutecznego copywritera

Jeśli jesteś copywriterem albo chciałbyś nim zostać, to z pewnością masz umiejętności, dzięki którym swobodnie operujesz słowami, tworzysz dobre jakościowo treści, a Twoi klienci są z nich zadowoleni. Dobry copywriter świetnie zna język i nie popełnia błędów – to absolutne podstawy jego pracy. Jest jeszcze jedna, niezwykle ważna umiejętność: zarządzanie sobą w czasie.

Niezależnie od tego, czy pracujesz na etacie, czy też prowadzisz własną firmę, z pewnością znasz słowo „deadline”, może nawet śni Ci się ono po nocach. To właśnie ten moment, kiedy złośliwy potwór zwany „końcem czasu” wygląda zza Twojego monitora, a klient po drugiej stronie maila niecierpliwie spogląda na zegarek. W copywritingu musisz być nie tylko mistrzem słowa i dbać o merytoryczną wartość swoich tekstów. Organizacja i terminowość są równie ważnie. Umiejętność zarządzania sobą w czasie to nie rzecz, której nauczysz się w godzinę. Możesz jednak stopniowo wypracować pewne nawyki, które zagwarantują Ci spokojny sen i zadowolenie klienta. Zdradzę kilka cennych wskazówek, które mogą przydać się każdemu, kto działa w branży copywritingu.

Zarządzanie sobą w czasie w obliczu tzw. alokacji czasu

Podręczniki uczące zarządzania sobą w czasie pękają w szwach od stron wypełnionych wiedzą. Internetowe blogi wyglądają podobnie. To temat nie tylko modny, ale również bardzo praktyczny. Wiele wskazówek, zarówno z podręczników, jak i ze szkoleń, przydaje się również w pracy copywritera. W ramach nauki zarządzania sobą w czasie pojawi się z pewnością pojęcie „alokacji czasu”. Jego esencja to planowanie codziennych czynności i organizowanie ich tak, by w przyszłości przynosiły jak największe korzyści.

Teoretycznie – łatwizna, jednak praktyka pokazuje, że wiele osób ma z tym problem. Dlatego powinieneś wiedzieć, gdzie swój cenny czas lokować, a co wyrzucić z planu dnia:

  • zadania – czynności, na które poświęcasz w ciągu dnia masę czasu, nawet jeśli nie chcesz. To obowiązki wykonywane w pracy, związane z nauką czy Twoim biznesem. W przypadku copywriterów do tej grupy bez wątpienia można zaliczyć poszukiwania nowych klientów, korespondencje z zainteresowanymi, samo tworzenie określonych treści czy dopilnowywanie terminów i rozliczeń. W grupie zadań mieści się właściwie wszystko, co obejmuje copywriterską pracę, jednak pamiętaj, że nie trzeba skupiać się na samych zadaniach. Obok nich jest jeszcze kilka przyjemniejszych czynności.
  • więzi i relacje – czas na relaks: spotkania ze znajomymi, przyjaciółmi i pielęgnowanie więzi rodzinnych. W kategorii więzi i relacji śmiało możesz umieścić piątkowe wyjście na piwo czy służbowy wyjazd integracyjny. Za to spotkania biznesowe odpadają.
  • działania dla siebie – „ja”, czyli wszystko, co robisz dla własnego rozwoju psychicznego, duchowego, intelektualnego czy fizycznego. To także nie są obowiązki, pod warunkiem, że nie chodzisz na siłownię ze zwieszoną głową, od pierwszej minuty treningu niecierpliwie wyczekując końca.
  • bezkierunkowa alokacja – znajdą się tu wszystkie „pożeracze czasu”, którym tak chętnie oddaje się większość osób, również z branży copywritingu. Gry komputerowe, zawody w zrobieniu najdłuższego dystansu po galerii handlowej czy przerzucanie kanałów w telewizji – mimo że należą do przyjemności – nie wnoszą nic do Twojego rozwoju. Czas biegnie z pewnością szybko, kiedy testujesz najwygodniejsze pozycje przy oglądaniu kolejnych odcinków ulubionego serialu, jednak nie pomoże to w organizacji i nie nauczy efektywnego zarządzania czasem.

Skuteczne zarządzanie sobą w czasie polega na lokowaniu swoich zasobów w te grupy, które przynoszą wymierne korzyści, zwłaszcza w dalszej przyszłości. We wszystkich zawodach bardzo ważne są zadania, ponieważ skupiają się na pracy i dają szansę na zarabianie pieniędzy. Pamiętaj jednak, że w dłuższym okresie mogą nie przynieść pożądanego efektu. Wypracowywanie nowych kontaktów biznesowych, poszukiwanie klientów, budowanie marki, pielęgnowanie warsztatu i dbanie o rozliczenia to istotne elementy pracy copywritera, jednak bez inwestycji czasu w grupę działań dla siebie i pielęgnowania relacji z innymi – copywriter jest na prostej i krótkiej drodze do wypalenia zawodowego i pogorszenia swojej wydajności. Sednem jest planowanie i organizowanie swojego czasu tak, by w natłoku obowiązków rozwijać się wielowymiarowo i pamiętać o własnych przyjemnościach.

Skuteczny copywriter – 6 zdrowych zasad

Dobry copywriter może znaczyć dla firmy bardzo dużo i przynosić jej wymierne korzyści.  Wciąż jednak panuje przekonanie, że może nim zostać każdy, kto ma komputer i potrafi posługiwać się klawiaturą. Nie do końca. Jeżeli poza odrobiną talentu, chcesz się jeszcze rozwijać, udoskonalać warsztat i uczyć zarządzania sobą w czasie  możesz szybko wyprzedzić tych, którzy zamykają copywriting w krótkiej i błędnej definicji „pisania tekstów za pieniądze”. Jakie nawyki powinien tworzyć i pielęgnować dobry copywriter?

1. Lista zadań

Wielu copywriterów, zwłaszcza pracujących w domu, wciąż nie korzysta z dobrodziejstwa, jakim jest uporządkowanie wszystkich spraw za pomocą jednej listy. Spisanie wszystkich ważnych zadań na dany dzień pomoże Ci w kilku kwestiach. Najważniejszą jest nauczenie się zadaniowego trybu pracy. Nie ma nic lepszego niż zamaszyste narysowanie fajki obok wykonanej rzeczy, która oznacza: „zrobione”! Jednak nie wierz mi na słowo i sam wypróbuj tę metodę. Listę spraw najlepiej przygotuj dzień wcześniej i działaj od rana.

2. Wprowadź priorytety z wykorzystaniem zasady Pareto

Według włoskiego ekonomisty i socjologa Vilfreda Federiga Damasio Pareta 80% wszystkich rezultatów pracy pochodzi jedynie z 20% wysiłków. Zgodnie z nią – nadając priorytety sprawom na liście – możesz zdecydować, na które z nich poświęcisz więcej, a na które mniej czasu.

Wykorzystaj to, co już wiesz o alokacji czasu i dodaj do tego zasadę Pareto. To prosty sposób na przyporządkowanie priorytetów tak, by najwięcej cennego czasu poświecić na te czynności, które przyniosą korzyści. Jeśli jesteś rannym ptaszkiem i Twój umysł najlepiej działa tuż po łyku kawy – skorzystaj z tego i pracuj najwięcej w godzinach przedpołudniowych. Nie czekaj do wieczora, aż spragniony odpoczynku mózg będzie odmawiał posłuszeństwa. Analogiczna sytuacja jest w przypadku nocnych marków.

3. Skorzystaj z analizy ABC lub wprowadź własne oznaczenia

Zasada wciąż dotyczy sporządzania listy zadań do wykonania. Oznaczając je kolejnymi literami alfabetu (lub własnymi oznaczeniami) nadaj im priorytet, a także zdecyduj, które wykonać samodzielnie, a które oddelegować. Pamiętaj o celach długoterminowych i zadaniach, które są w stanie przynieść największe i najlepsze rezultaty. Osiąganie sukcesów jest bowiem doskonałą siłą napędową i motywacją do dalszego działania.

4. Wprowadź do zarządzania sobą w czasie Matrycę Eisenhowera

Dwa terminy: ważne i pilne. Wbrew pozorom nie są one tożsame. „Ważność” określonego zadania odnosi się do tego, czy jego wykonanie przyniesie Ci oczekiwane korzyści i dlatego jest dla Ciebie ważne. „Pilność” natomiast nawiązuje do kryterium czasowego i to właśnie za tym terminem stoi potwór zwany „deadlinem”.

Matryca Eisenhowera to narzędzie, które może służyć Ci długofalowo i nie ma konieczności sporządzania jej codziennie od nowa. Mogą znaleźć się tam rzeczy, które są dla Ciebie ważne, ale niepilne, np. obrona pracy naukowej zaplanowana dopiero za kilka miesięcy. Bardziej dynamicznie będą się na niej zmieniać zadania, które są ważne i pilne, np. dokończenie projektu dla konkretnego klienta w danym tygodniu. W kategorii rzeczy nieważnych i niepilnych z pewnością można umieścić czynności z zakresu pożeraczy czasu, które niewiele wnoszą w Twój copywriterski rozwój.

5. Kalendarz

„Słowo klucz” – choć dla wielu oczywisty, wciąż bardzo niedoceniany. Dzisiejsze możliwości prowadzenia kalendarza nie ograniczają się jedynie do papierowej wersji, choć i ta ma swoich wiernych zwolenników. Jeśli bardziej odpowiada Ci prowadzenie go w formie elektronicznej lub jako przypomnienia – korzystaj z tego. Kalendarz to narzędzie, które wspomoże niedoskonałą pamięć i przypomni o ważnych planach. W pracy copywritera terminowość to jeden z najważniejszych aspektów udanej współpracy z klientami, a dzięki kalendarzowi skutecznie ją wypracujesz. Posiłkuj  się też aplikacjami, które pełnią funkcję doskonałego notatnika. Zapisuj w nich myśli, które wykorzystasz w pracy copywritera: ciekawe zwroty do tekstów, motywy przewodnie artykułów na bloga i wszystko, co może Ci się przydać, a aktualnie nie masz przed sobą komputera.

6. Weź pod uwagę „efekt piły”

Naukowcy określają tak wszelkie czynniki, które skutecznie przerywają Twoją pracę. Aby powrócić do danej czynności, musisz poświęcić kolejną chwilę na wdrożenie się. To marnowanie nawet 28% czasu w ciągu dnia! Największe zakłócenia rytmu, czyli właśnie czynniki prowadzące do „efektu piły” mają miejsce wtedy, gdy ludzie wokół nas wchodzą w czas największej aktywności, np. dzieci wracają ze szkoły, współpracownicy w biurze zachęcają do wyjścia na przerwę obiadową, przychodzi czas przygotowania posiłku itd.

Zadania oznaczone najwyższymi priorytetami warto wykonywać, zanim „efekt piły” skutecznie zacznie to uniemożliwiać. Gdy pojawiają się wokół Ciebie wszystkie „przeszkadzajki” – nie zwlekaj, idź na przerwę. Daj odetchnąć głowie, zjedz coś dobrego, pobaw się z dziećmi lub weź psa na spacer. Możesz też wykonywać czynności o niskim priorytecie, które nie przeszkodzą Ci w odpoczynku.

Zarządzanie sobą w czasie jest niezwykle ważne w pracy copywritera. Umiejętności organizacyjne przydadzą się w życiu zawodowym, niezależnie od tego, czy pracujesz na etacie, czy też prowadzisz własną firmę. Pamiętaj, że pomogą także znajdować równowagę pomiędzy pracą a domem. Jeżeli copywriting to branża, w której widzisz dla siebie miejsce – naukę zarządzania sobą w czasie potraktuj jako doskonałą inwestycję.

Zobacz też:

Kim jest copywriter i jak nim zostać?
Jak napisać tekst na stronę internetową, który odbiorców zamieni w klientów?

 

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do newslettera. Ja też nie lubię spamu, dlatego wysyłam tylko wartościowe maile – raz na kilka miesięcy.

Przeczytaj też: