Artykuł sponsorowany z klasą – 4 niezbędne składniki piekielnie skutecznych tekstów

Co zazwyczaj robią odbiorcy, gdy widzą artykuł sponsorowany? W najgorszej sytuacji nie poświęcają mu nawet kilku sekund. W lepszej krzywią się z niesmakiem i kwestionują wartość wszystkiego, co właśnie przeczytali. Na niekorzyść marki, serwisu publikującego i ich samych. Artykuły sponsorowane nie muszą zniechęcać – mogą sprzedawać równie dobrze, jak krótkie, porywające teksty reklamowe. Mogą przekonywać, angażować i wzbudzać miłość do marki. Sekret leży w stworzeniu przekazu chwytającego w garść emocje – to one otwierają portfele. To one dają Ci przewagę nad konkurencją. Przedstawiam Ci 4 sprawdzone i proste składniki na wyborny artykuł sponsorowany. Dzięki nim napiszesz skuteczne teksty, które zwiększą konwersję.

1. Artykuł sponsorowany nie jest o Tobie

Zastanawiając się, jak napisać artykuł sponsorowany, nie myśl o nim jedynie w kontekście tekstu reklamowego swojej firmy. Treść powinna stanowić realną, merytoryczną wartość dla jego odbiorców. Wbrew pozorom to nie skupienie się na cechach produktu, lecz czytelnikach, zwiększy szansę na sprzedaż.

Ludzie lubią mówić o sobie i czytać o sobie. Nic ich nie obchodzi, od ilu lat Twoja firma jest na rynku, ani to, że Twoi pracownicy to “młody dynamiczny zespół”. Nie chcą czytać o “wysokiej jakości” ani przedzierać się przez schematyczne, nic nie wnoszące zdania na temat zalet przedsiębiorstwa. To tylko skłania ich do jednej akcji, odwrotnej od tego, na czym Ci zależy. Zamiast kupować, uciekają. Jest jeszcze gorzej: już nigdy nie wracają i na podstawie złych artykułów sponsorowanych oczerniają Twoją firmę wśród znajomych w kanałach social media.

Myślisz, że to straszny scenariusz? Niestety prawdziwy. Kiepski artykuł bywa obojętny, ale niekiedy wzbudza negatywne emocje. Dobry content marketing angażuje i sprzedaje.

Postaw klienta w centrum

Zmień swoją perspektywę i postaw klientów na pierwszym miejscu. Niech zagrają rolę główną. W tej czują się najlepiej. Zastanów się nad tym, co Twój produkt lub usługa dają czytelnikom. Czy zmienią ich życie? W jaki sposób? Ułatwią codzienne sprawy? Rozwiążą konkretne problemy? Pomogą im osiągnąć, to czego pragną?

Operuj konkretami i przedstawiaj korzyści. Ta prosta zmiana punktu widzenia to podstawa, na której zbudujesz naprawdę skuteczny artykuł sponsorowany.

Myśląc o tym, jak napisać dobry tekst, pamiętaj, że ludzie chcą utożsamiać się z czytanym artykułem. W utkanej przez Ciebie opowieści widzieć miejsce dla siebie. Chcą czuć, że o nich myślisz. Dlatego tutaj do akcji wkracza…

2. …dobra historia, czyli storytelling w praktyce

Główną zasadą dobrych i skutecznych opowieści jest ich uniwersalność. Każdy może znaleźć w nich odzwierciedlenie swoich pragnień, uczuć, problemów lub obaw – właśnie dlatego mają tak wielką siłę rażenia. Docierają do niemal wszystkich, bo poruszają najgłębsze struny w człowieku. Sprawiają, że oferta odbierana jest emocjonalnie, a nie racjonalnie. Wtedy na dalszy plan schodzi cena czy konkurencyjne produkty. Nie liczy się, kto ma większe doświadczenie na rynku, ani kto ma większy budżet reklamowy. Zmieniają się zasady gry. Na Twoją korzyść.

Artykuł sponsorowany to opowieść o Twojej marce. O tym, co robi dla Twoich klientów.

Pokaż czytelnikowi, że Ci na nim zależy

Wplatając emocje w artykuł, pokazujesz czytelnikowi, że go rozumiesz, że wiesz, z czym się mierzy, że nie bagatelizujesz jego problemów, ale starasz się je rozwiązać. Snujesz o tym historię, która angażuje i wzbudza zainteresowanie.

Jeden z najbardziej skutecznych artykułów sponsorowanych w historii zaczynał się nagłówkiem “Śmiali się, gdy usiadłem przy fortepianie. Ale kiedy zacząłem grać…!”. Ta reklama autorstwa John’a Caplesa promowała korespondencyjny kurs muzyczny.

Jeden z najskuteczniejszych nagłówków w historii.
Jeden z najskuteczniejszych nagłówków artykułu sponsorowanego w historii.

Wiesz, w czym tkwi jej siła? W historii. Tekst zaczyna się niczym dobra, wciągająca powieść o bohaterze, który nauczył się gry na pianinie i zdobywa się na odwagę, żeby po raz pierwszy zagrać przed przyjaciółmi. Boi się, a oni dodatkowo go wyśmiewają. Ile to strachu! Wszystko zmienia się, gdy siada przed instrumentem i gra niczym wirtuoz. Ludzie są zszokowani. Gdzie on się tego nauczył!?

Produkt pojawia się dopiero jako odpowiedź na to pytanie.

Nie ma tu listy zalet ani zdań mówiących o bezkonkurencyjności firmy. Są emocje, które poruszają i sprawiają, że to dobry artykuł, który jest przy tym diabelnie skuteczny.

Wykorzystując w ten sposób moc dobrej opowieści do promocji swojej marki, możesz nie tylko chwilowo zwiększyć konwersję, ale też pozyskać stałych klientów. Emocje i pozytywne doświadczenia związane z zakupem budują przywiązanie. Ja napiszę artykuł sponsorowany i zadbam o to pierwsze. W Twoich rękach pozostawiam obsługę klienta. Razem zamienimy zwykłego czytelnika w wielkiego orędownika Twojej firmy.

3. O marce i nazwie firmy…milcz

W artykule sponsorowanym nie musisz, a właściwie nie powinieneś,  wymieniać nazwy marki na samym początku. Oferta nie może atakować i razić w oczy skupianiem się na sobie. To jak pusty zachwyt nad samym sobą. A kto lubi samochwały? Kto bierze je na poważnie? Nawet dzieci czytają wierszyk Brzechwy i uczą się, że nie jest dobrze wychwalać siebie pod niebiosa.

Nie zanudzaj klienta, niech Twój content marketing budzi zaufanie

“Panele ASOS powstały z myślą o osobach poszukujących najlepszych rozwiązań…” albo “Produkowane w naszej firmie buty sportowe zachwycają najwyższą jakością…”

Taka sygnalizacja zakłóca już na wstępie odbiór dobrej historii. Mówi czytelnikowi, że ma przed sobą kolejny schematyczny, nudny tekst na temat firmy, który będzie jak kiepska przemowa na szkolnej akademii. Litania zalet i faktów, które nikogo nie interesują. Pozwól czytelnikowi rozgościć się w świecie, do którego go zapraszasz, rozsmakować się w przygotowanej opowieści, zanim zdradzisz, w jakim celu ją snujesz. Takie podejście ma dwie główne zalety:

  • buduje zaufanie,
  • ociepla wizerunek marki i produktu.

Czyli w skrócie: działa na emocje. Pokazuje ludzkie oblicze firmy. Co sądzisz o takim rozpoczęciu artykułu?

“Ciepły blask kominka oświetla bawiące się na podłodze dzieci.”

Czy w Twojej głowie pojawił się obraz tej scenki? Czujesz tę przyjemną rodzinną atmosferę? To właśnie odpowiedni wstęp do historii i ciekawego artykułu sponsorowanego. Dzięki niemu klient nie myśli o produkcie, ale o tym, co on mu daje, jak wpływa na jego życie i zapewnia bezpieczeństwo jego bliskim. Dostaje konkretne informacje i przeżywa emocje.

Poruszaj i angażuj

Jak ocenić, czy tekst został odpowiednio napisany? Jeżeli czytelnik nie zorientuje się, że artykuł jest sponsorowany aż do momentu, w którym zdecydujesz się mu o tym wyraźnie powiedzieć, możesz uznać to za sukces. Jeśli content marketing w Twoim wykonaniu porusza odbiorcę i wzbudza jego zainteresowanie, to robisz to dobrze.

Świetnie napisane treści sponsorowane obronią się same. Zadziałają nawet wtedy, gdy będzie w nich niewiele informacji na temat przedsiębiorstwa.

To, czy o marce wspomnisz dopiero pod koniec tekstu, czy też w jego połowie, zależy od rodzaju historii i miejsca jej publikacji. Nazwa firmy może przewijać się między wierszami przez całą opowieść lub zostać wymieniona w zakończeniu artykułu sponsorowanego – główną rolę odgrywa storytellingowy pomysł. Świetnym przykładem jest wpis Andrzeja Tucholskiego we współpracy z T mobile.

Zaczyna się od opowieści o upraszczaniu życia i pracy. Podpowiada czytelnikom, jak ułatwić sobie codzienność. Informacja o marce pojawia się dopiero na koniec, jest niewielkim składnikiem opowieści, a nie jej głównym tematem, który dominuje smak. Nie ma zakalca, jest smakowite ciasto sponsorowane. Artykuł czyta się lekko i przyjemnie jak wciągający, dobry tekst blogowy.

Twórz treści sponsorowane dopasowane do odbiorców

Wyrazista storytellingowa formuła to tylko jeden ze sposobów na dobre artykuły sponsorowane. Do jednych produktów pasują barwne opowieści, inne sprzedadzą się lepiej, gdy napiszesz zwięzłe oferty.  Przykładem takiej treści jest mój artykuł w magazynie Forbes. W tego rodzaju publikacji biznesowej liczy się przede wszystkim przedstawienie tematu i swojej propozycji – krótko oraz konkretnie. Z podkreśleniem korzyści dla czytelnika i z odpowiedziami na podstawowe pytania, które mogą pojawić się w jego głowie.

Nawet jeśli wybierasz tego rodzaju artykuł sponsorowany, stawiaj klienta na pierwszym miejscu. Zastanów się, jakich informacji potrzebuje, aby podjąć decyzję. To czytelnik jest Twoim punktem wyjścia. Zawsze zaczynaj od niego.

4. Odbiorcy artykułu: nie ilość, lecz jakość

Wybierz mądrze serwis lub blogera do współpracy i publikacji artykułu. Jeżeli nie masz uniwersalnego, masowego produktu, nie biegnij ślepo za liczbami. Lepiej zdecydować się na współpracę z mniejszym serwisem tematycznym niż tym, który ma większe zasięgi, ale z Twoją tematyką nic go nie łączy.

Sprzedając produkt z branży A, niewiele zyskasz, pojawiając się z ofertą w branży B. Przykład? Jaki efekt osiągnąłbyś, gdybyś reklamował łóżeczka dla dzieci w magazynie dla ekonomistów? Promował usługę ochrony danych osobowych w czasopiśmie kulturalnym? Albo maty turystyczne na portalu kulinarnym?

Nie wyrzucaj pieniędzy w błoto. Zainwestuj je w to, co przyniesie realny zysk i poprawi wizerunek Twojej marki.

Często podstawowym błędem przedsiębiorców jest właśnie zły wybór miejsca publikacji artykułów sponsorowanych. Chcąc dotrzeć do wszystkich, nie docierają do nikogo. Są widoczni z daleka, ale nikt nie chce podejść bliżej i zainteresować się tym, co proponują. A bez tego nie ma sprzedaży produktów.

Jeśli źle dobierzesz medium, to nawet najlepszy artykuł sponsorowany nie zadziała.

Dlatego sam zdecyduj, co jest dla Ciebie ważniejsze: zasięg czy konwersja?

Chcesz dotrzeć do trzech tysięcy osób, które ani trochę nie są zainteresowane Twoją ofertą i za nic mają Twoje artykuły sponsorowane, czy do dwustu, które potrzebują tego, co możesz im dać? Które są gotowe kupić produkt lub usługę, tylko szukają odpowiedniego sprzedawcy? Do tych, które potem polecą Twoją firmę innym?

Dla mnie odpowiedź jest prosta.

Skuteczny artykuł sponsorowany nie „zdarza się” po prostu. Na tym poziomie content marketingu zbyt wiele czynników musi ze sobą współgrać, aby Twój przekaz nie tylko nie zniechęcał, lecz wręcz wciągał odbiorcę. Wykorzystaj więc podany przepis i upiecz historię z czekoladową polewą w postaci swojej marki.

Zaserwuj wyśmienity artykuł sponsorowany

Składniki na sukces zawsze trzeba ze sobą dobrze wymieszać w dobrych proporcjach. Gdy czegoś będzie za dużo lub za mało, wpłynie to na efektywność artykułu sponsorowanego. Nie opieraj się jedynie na gotowych przykładach i wzorcach. Nie traktuj ich jak czegoś świętego i niezmiennego. Bo to, co było skuteczne w przypadku Twojego konkurenta, niekoniecznie zadziała drugi raz. To, co sprawdziło się w innej branży, nie da się 1:1 przełożyć na Twój biznes.

Tak samo jest z problemami klientów. To, że mierzyli się z nimi rok wcześniej, nie znaczy, że dzisiaj potrzebują takich samych rozwiązań. Samo przetwarzanie danych sprzed lat nie jest wystarczające. Dlatego zawsze zaczynaj od czytelnika i skupienia się na jego potrzebach. Obecnych obawach, wątpliwościach czy nowych zastosowaniach produktu, które ułatwią mu codzienne życie. Przekazuj mu informacje, których poszukuje. Publikuj artykuły sponsorowane tam, gdzie bywa, w miejscach, do których zagląda.

Stawiaj go zawsze w centrum. Niech to będzie solidną podstawą, dzięki której podbijesz serce czytelnika i otworzysz jego portfel.

Wtedy Twoje artykuły sponsorowane sprawią, że klienci pokochają Twoją firmę i uznają, że naprawdę potrzebują Twoich produktów. Zostaną z Tobą na dłużej, staną się stałymi odbiorcami i wiernymi fanami tego, co robisz.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Chcesz wiedzieć więcej?

Zapisz się do newslettera. Ja też nie lubię spamu, dlatego wysyłam tylko wartościowe maile – raz na kilka miesięcy.

Przeczytaj też: