Jak napisać reklamę, która sprzeda produkt?

Jak napisać reklamę, która sprzeda produkt?

Teksty reklamowe znajdują się wszędzie. Jedne zachwycają i zapadają w pamięć, natomiast inne nie goszczą w niej dłużej niż kilka sekund. Co decyduje o tym podziale i jak napisać reklamę, która znajdzie się w pierwszej kategorii?

Uwagę Twoich klientów każdego dnia rozpraszają setki przekazów reklamowych. Zdecydowanej większości nawet nie zauważają. Ogromna ilość haseł i sloganów reklamowych wykształciła u ludzi tzw. banner blindness (ślepota banerowa), czyli zjawisko polegające na ignorowaniu wszystkich elementów stron www wyglądających jak reklamy. Odbywa się to odruchowo, często bez świadomego udziału odbiorcy.

Internauci odwiedzający Twoją stronę interntową nie szukają krzykliwych przekazów i agresywnych tekstów reklamowych. Potrzebują dopasowanych do nich, merytorycznych treści z umiejętnie wplecioną promocją Twoich produktów lub usług.

Skuteczny copywriting sprzedażowy to zdolność tworzenia tekstów, które rzeczywiście zainteresują Twojego klienta, a następnie skłonią go do zakupu produktu. Jak napisać reklamę, która przyniesie taki skutek? Już wyjaśniam!

Odrób pracę domową

To fundament dobrego tekstu reklamowego. Czasochłonny i często nudny obowiązek, który decyduje o późniejszym sukcesie.

Musisz zebrać wszystkie dostępne informacje o reklamowanym produkcie i dokładnie je przestudiować. Dobre teksty reklamowe znacznie częściej powstają nie w przypływie wybuchów kreatywności (na których nie warto swoją drogą polegać), lecz dzięki posiadanej wiedzy o produkcie. Jeśli znasz jego mocne strony i cechy, znacznie łatwiej będzie Ci znaleźć dobry pomysł na sprzedaż.

Pisząc tekst informacyjny – artykuł sponsorowany dla Kantoru, spędziłam kilka godzin na czytaniu informacji o firmie, produkcie, wadach i zaletach franczyzy oraz opiniach potencjalnych klientów. Stworzony w oparciu o tą analizę tekst, wywołał 70% wzrost zapytań o możliwości franczyzowe. Dlaczego? Jak napisać reklamę, uczyłam się od najlepszych, a mianowicie człowieka, którego sukces opisuję poniżej.

Określony przez magazyn Time mianem „czarodzieja reklamy”, David Ogilvy, poświęcił 3 tygodnie na czytanie materiałów do wykonania zlecenia, które otrzymał od Rolls-Royce’a. Zanim wystukał na klawiaturze pierwsze słowa, przeczytał ogromną ilość informacji. Ignorował zaskoczone otoczenie,  cierpliwie studiując stosy dokumentów. Miał za zadanie stworzyć slogan reklamowy, który odda luksus i wyjątkowość oferowanego auta. Słowa, którymi firma kupi sobie setki klientów.

Skutek jego pracy? Wzrost sprzedaży wart tysiące dolarów i powstanie hasła reklamowego, które przeszło do historii:

Przy prędkości 60 mil na godzinę najgłośniejszy dźwięk w samochodzie wydaje elektryczny zegar

Przykład tekstu reklamowego - David Ogilvy - w artykule copywritera Izabeli Aftyka o tym jak napisać reklamę

Czy możesz napisać dobry tekst reklamowy pomijając ten etap? Tak, zdając się na szczęście, które bywa kapryśne. Chcąc osiągnąć sukces, lepiej nie grać w ruletkę.

Konkurenci i konsumenci

Nie trać czasu na zastanawianie się, jak napisać reklamę, jeżeli wcześniej nie zapytałeś o to jej odbiorców. Wielu copywriterów oraz przedsiębiorców odpowiedzi i opinii na temat produktu szuka w swojej głowie, zamiast u osób, które mają go kupić.

Wykorzystaj media społecznościowe, strony z recenzjami produktów oraz każde inne miejsce, w którym możesz znaleźć wypowiedzi konsumentów. Nigdy wcześniej nie mieliśmy tak łatwego i szybkiego dostępu do informacji jak obecnie. I to wszystko miałoby się zmarnować?

Czytając wypowiedzi klientów, zwróć uwagę, jakie cechy produktu są dla nich ważne, jakiego języka używają oraz jakie korzyści skłoniłyby ich do jego kupna. Masz pierwsze wskazówki do stworzenia tekstu reklamowego. Użyj ich do zbudowania przekazu, który zwiększy sprzedaż.

Zorientuj się również, jak podobne produkty promuje Twoja konkurencja. Obserwuj reakcje konsumentów i zwróć uwagę na popełnione przez inne firmy błędy. Prześledź skuteczne działania marketingowe i wyciągnij wnioski, które potem wykorzystasz do napisania własnych tekstów reklamowych.

Dla przedsiębiorców czy kobiet w ciąży?

Słysząc nazwę popularnego produktu, od razu wiesz, czy jesteś dla jego sprzedawcy potencjalnym klientem. Dlaczego? Świetny tekst reklamowy pozycjonuje produkt dla określonych osób. Zastanawiając się, jak napisać reklamę, myśl o ludziach, do których chcesz ją skierować.

Jak ich wybrać? Odpowiedz sobie na pytanie: jaka jest rola produktu i dla kogo jest on przeznaczony?

Reklama musi być tożsama z wizerunkiem marki, który pragniesz wykreować. Z jakimi przymiotnikami kojarzyć ma się nazwa Twojego produktu? Praktyczny, tani i łatwo dostępny czy luksusowy, rzadki oraz kosztowny? Te słowa określą osobowość marki, którą promujesz i sposób, w jaki zaistniejesz w świadomości swoich klientów.

Pokaż swoją big idea

Reklama powinna przykuwać spojrzenia, uwodzić i zapadać w pamięć tak głęboko, by 10 lat później ludzie nadal ją sobie powtarzali. Nigdy nie stanie się to rzeczywistością, jeśli nie masz prawdziwej big idea – naprawdę dobrego pomysłu, który jest nieodzowny, by przyciągnąć uwagę konsumentów i pozostać w niej na bardzo długo.

Bez niego Twój tekst reklamowy zginie w natłoku setek innych reklam, zbudowanych na domysłach i nadziei ich pomysłodawców. Genialne idee nie rodzą się w trakcie ósmej z rzędu godziny za biurkiem. One powstają w podświadomości, która wcześniej musi zostać nakarmiona informacjami. Dobry pomysł na reklamę nie może być oderwany od rzeczywistości – ma przecież rezonować z konsumentami. Jak więc rozpoznać ten właściwy?

David Ogilvy mówi o 5 pytaniach, które pozwolą Ci rozpoznać dobry pomysł na reklamę:

  1. Czy zaparło mi dech, kiedy pierwszy raz go zobaczyłem?
  2. Czy chciałbym sam go wymyślić?
  3. Czy jest wyjątkowy?
  4. Czy idealnie odpowiada założonej strategii?
  5. Czy można go eksploatować przez następne 30 lat?

Realizacja niezwykłego pomysłu reklamowego to gwarancja zysku nie tylko podczas premierowego sezonu reklamy, ale w także w ciągu kolejnych kilku, kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu lat. Ciężko w to uwierzyć?

Popularna marka papierosów Marlboro była niegdyś skierowana wyłącznie do kobiet. Świetnie zaprojektowana reklama pozwoliła na rozszerzenie grupy docelowej i zmianę postrzegania produktu przez męskich konsumentów. Wykreowana w 1970 roku, stanowiła główny przekaz reklamowy marki przez dziesiątki lat.

Produkt to bohater dobrego copywritera

Pracując nad koncepcją reklamy staraj się uczynić produkt jej bohaterem. Jeżeli uważasz, że jest nudny, to jak najszybciej zrezygnuj z pracy nad tym projektem i oddaj go komuś, kto wykorzysta jego potencjał.

Nie ma ma mało ciekawych produktów, są tylko mało ciekawi autorzy

– D. Ogilvy

Wielu reklamodawców ma problem ze sprzedażą i stworzeniem interesującego tekstu reklamowego dla produktów, które są już w ofercie konkurencji. Wynika to z błędnego przekonania o konieczności udowodnienia wyższości promowanego produktu nad już istniejącymi.

Aby pozyskać konsumentów dla nowego produktu lub zwiększyć sprzedaż już istniejącego, trzeba przekonać odbiorców o jego jakości. Luksus pewności zakupu czegoś dobrego to duża siła sprzedażowa. Jeżeli konkurencja nie zapewnia konsumentom tego komfortu, a zrobisz to Ty, bez wahania zdecydują się na kupno Twoich wyrobów lub usług.

Przekonywanie o wyższości Twojego produktu nad produktami konkurencji, w sytuacji gdy są sobie równe, jest ryzykownym i niepotrzebnym ruchem. Sprzedażowe przedstawienie zalet Twojego produktu dokładniej i uczciwiej niż inni to znacznie lepsze rozwiązanie.

Zastosowanie takiej strategii reklamy nie obrazi inteligentnych konsumentów. Nie obwinią Cię przecież za chęć pokazania się od jak najlepszej strony, lecz za kłamstwo lub naginanie prawdy – owszem.

Zadziałało? Powielaj skuteczne pomysły

Stworzenie dobrego tekstu reklamowego nie jest łatwe. Jeśli więc udało Ci się napisać reklamę, która okazała się sukcesem – wykorzystaj ją ponownie. Powiel skuteczny pomysł i rób to, dopóki nie przestanie działać.

Pamiętaj, że odbiorcy reklamy stale się zmieniają. Nigdy nie będzie to dokładnie ta sama grupa ludzi. Z tego właśnie powodu skuteczność pomysłu może utrzymywać się na tym samym poziomie bardzo długo. Ba, może wręcz rosnąć, jeśli będziesz stale pracował nad jego udoskonaleniem. Copywriting dobrego tekstu reklamowego to proces, którego rozwój może przynieść znaczące zyski bez dodatkowych nakładów finansowych. Zdolny copywriter potrafi stworzyć tekst reklamowy działający niczym magnes na nowych klientów.

Zatrudnij go i pozwól mu na Ciebie zarabiać.

Bazuj na emocjach

Decyzje zakupowe nie są z reguły racjonalne. Ludzie kupują pod wpływem emocji i nastroju, właśnie dlatego teksty reklamowe na nich oparte, są skuteczne.

Czy wszystkie emocje wywołują jednakowy skutek? Oczywiście nie. Aby stworzyć skuteczną reklamę, należy zachować emocjonalną spójność przekazu. Wypowiedzi powinny być dopasowane do przedstawionej sytuacji i zachowania postaci lub elementów graficznych na banerze.

Drugim ważnym czynnikiem jest dynamika przekazu emocjonalnego. Na podstawie badań Esther Thorson i Marian Friestad ustalono, że zmiana znaku emocji (przekształcenie emocji negatywnych w pozytywne) oraz ich intensywności wpływa na wzrost skuteczności reklamy.

Wykorzystaj te czynniki do promocji swoich produktów i usług.

Teksty reklamowe to wyjątkowe narzędzia marketingowe. Tworzony przez nie przekaz może być spersonalizowany, zabawny lub wzruszający, a przede wszystkim niezwykle skuteczny. Wielu przedsiębiorców nie wykorzystuje niemal nieograniczonych możliwości reklamy. Jesteś jednym z nich?

2 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *